Palveluverkkosuunnitelma - Keskussairaalan nykyinen toiminta siirtyy pääsääntöisesti Assiin

Sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelurakenteita esitetään muutettavaksi Kanta-Hämeessä lähivuosina. Palvelurakenteiden muutosta viedään eteenpäin rinnakkain palveluverkkomuutosten kanssa. Torstaina 25. tammikuuta julkaistiin luonnos palveluverkkosuunnitelmasta, josta käydään toivottavasti aktiivista keskustelua helmikuun aikana.

Tavoitteena on, että luonnoksesta käydään avointa keskustelua ennen päätöksentekoa. Vaikutuksia arvioidaan monin eri tavoin ja eri näkökulmista. Aluevaltuusto päättää palveluverkon muutoksista 26. maaliskuuta.

Maaliskuun päätöksen jälkeen palveluverkon muutokset toteutuvat vaiheittain lähivuosina. Ratkaisuja on kehitetty hyvinvointialueella toiminnan alusta saakka ja sitä ennen pitkään muun muassa erilaisissa sote-kehittämishankkeissa. Palveluverkkomuutoksia on suunniteltu viime syksystä lähtien ja syksyllä tehtiin myös palveluverkkoselvitys. Palveluverkkosuunnitelman luonnokseen voi tutustua Oma Hämeen verkkosivuilla. Sivuille päivitetään koostettuna asiaan liittyvää tietoa.

Oma Hämeen palveluverkkoon suunnitellaan muutoksia, jotka koskevat hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelumuotoja, saatavuutta ja toimipisteitä.

Keskussairaalan nykyinen toiminta siirtyy pääsääntöisesti Assiin

Uuteen vuonna 2025 valmistuvaan Ahveniston sairaalaan siirtyy keskussairaalan Hämeenlinnan yksikön toiminnat lukuun ottamatta apuvälineyksikköä, työterveyshuoltoa, arkistoa, sairaalakoulua ja tekniikan verstastiloja. Lisäksi Assiin siirtyy Vanajaveden sairaalan osastot, Hämeenlinnan kotisairaalan työtilat, perusterveydenhuollon erikoishammashoitoa ja joitakin muita toimintoja. Uutena toimintana aloittaa uusi pelastusasema.  Uuden sairaalan käyttöönotto on vuonna 2026.  Jo Assin suunnitteluvaiheessa on otettu huomioon tulevat palvelutarpeet ja Kanta-Hämeen alueella on hyvä työvoimatilanne.

Nykyisen Kanta-Hämeen keskussairaalan sairaalakiinteistö on hyvinvointialueen omaisuutta ja useiden rakennusten käyttötarkoitus hyvinvointialueen eri toiminnoissa on arvioitavana. Tilojen vapautuessa, keskitetään tiloihin mahdollisesti muita palveluita, kuten terveyskeskusten vastaanottotoimintaa ja hallinto- ja toimistotiloja.

Osallistu asukastilaisuuteen

Oma Häme järjestää neljä asukastilaisuutta, joihin ei tarvitse ilmoittautua. Tilaisuuksien sisältö on samanlainen jokaisella paikkakunnalla. Teams-infon sisältöä muokataan etukäteiskysymysten perusteella.

• Hämeenlinna: maanantai 19. helmikuuta klo 17–19 Ahveniston luentosali, 3. krs (Kanta-Hämeen keskussairaala, Parantolankatu 6, Hämeenlinna)
  • Forssa: keskiviikko 21. helmikuuta klo 17–19, HAMK:in iso auditorio (Wahreninkatu 11, Forssa)
  • Riihimäki: tiistai 27. helmikuuta klo 17–19, Hyrian auditorio (Sakonkatu 1, A-talo, Riihimäki)
  • Etätilaisuus: keskiviikko 28. helmikuuta klo 17–19, Teams Live event

Tilaisuuksien osallistumislinkit ja lisätiedot päivitetään Oma Hämeen  Palveluverkkosuunnitelman asukastilaisuudet – Oma Häme (omahame.fi) sivulle.