Kanta-Hämeen keskussairaalassa pilotoidaan itseilmoittautumisjärjestelmää

Kanta-Hämeen keskussairaalassa otetaan käyttöön ilmoittautumisjärjestelmä kirurgian poliklinikalla sekä kuvantamisella ja röntgenillä heinäkuussa.

Asiakkaalle järjestelmä näyttäytyy päätelaitteina, joilla hän voi omatoimisesti ilmoittautua joko suoraan tai varatulle ajalle. Päätelaitteet sijaitsevat kuvantamisen, röntgenin ja kirurgian poliklinikan tiloissa. Laitteilla voi ilmoittautua kyseisen tilan vastaanotoille tai tutkimuksiin. Asiakas tarvitsee ilmoittautumista varten henkilötunnuksellisen kortin, tai vaihtoehtoisesti hän voi kirjoittaa tunnuksen käsin päätteellä.

Itseilmoittautumispäätelaitteiden avulla ilmoittautuminen nopeutuu sekä jonot lyhenevät huomattavasti aiemman kerätyn kokemuksen mukaan. Ilmoittautumisen kesto vähenee murto-osaan automaatilla verrattain luukulla jonottaessa ja ilmoittautuessa. Tarvittaessa asiakas saa henkilökohtaista apua ilmoittautumalla perinteiseen tapaan ilmoittautumispisteellä.

– Oikean jonotustilanteen näkyvyys paranee henkilökunnalle, eli onko asiakkaat saapuneet varatuille ajoille. Ei ilmaantuneita potilaita on jonkin verran ja se on ongelma suuremmassa kuvassa. Asiakasta kysellään vielä käytävältä joidenkin minuuttien päästä, varmistaen onko asiakas paikalla, kertoo projektikoordinaattori Juha Kekäläinen. Jos asiakas ei ole saapunut varatulle ajalle, voidaan seuraava asiakas ottaa sisään. Vastaanottava hoitaja tai lääkäri voi käyttää työajan muuhun työhön. Pilotin avulla itseilmoittautumisjärjestelmää tuodaan tutuksi asiakkaille ennen Assiin siirtymistä sekä testataan teknistä toteutusta.