Assissa puhtaanapitoon hyödynnetään robotiikkaa

Pitääkö siivousrobotteja pelätä? Vievätkö ne työpaikat? Ei pidä, sillä parhaimmillaan robotit kohentavat tuottavuutta, kehittävät siivoustyön laatua ja parantavat sen mielekkyyttä. Sairaala- ja laitoshuollossa koneelliseen siivoukseen siirtyminen parantaa myös ergonomiaa, ja vähentää tuki- ja liikuntaelinsairauksista johtuvia poissaoloja.

Modernit robotit toimivat tulevaisuudessa yhä useammin puhtaanapitoa tekevän työntekijän työparina. Esimerkiksi yhdistelmäkonerobotti pesee lattioita kustannustehokkaasti, hygieenisesti ja vettä säästäen – jopa täysin kemikaalittomasti jos näin tahdotaan. Siivouksen laadun paraneminen ja kustannustehokkuus ovat robotiikan selkeitä etuja. Robotilla voidaan lisäksi siivota täysin kemikaalittomasti, Twister-timanttilaikoilla. Robotti voidaan ohjelmoida ajamaan haluttuja alueita, vaikkapa sisääntuloa, kuinka monta kertaa tai tuntia hyvänsä, jotta lattia pysyy jatkuvasti puhtaana. Puhdas ja huoliteltu sisääntuloaula luo sairaalaan saapujalle ensimmäisen mielikuvan palveluista.

Robotit eivät ole syrjäyttämässä ihmisen suorittamaa työtä, vaan päinvastoin – ne ovat tuovat mukanaan työtyytyväisyyttä. Sairaalahuoltaja täyttää veden, puhdistaa, huoltaa, varustelee ja käynnistää robotin, mutta sen jälkeen robotti toimii itsenäisesti. Tällöin sairaalahuoltajalle vapautuu aikaa tehdä laadukkaammin se työ, joka on yhä tehtävä käsin. Sairaalahuoltaja voi tarvittaessa lähettää robotin myös paikkokierrokselle ja jatkaa jouhevasti omaa päiväohjelmaansa. Usein puhutaankin coboteista robotin sijaan. Co + bot = yhdessä robotin kanssa työskentelyä.

Onks Viljoo näkynyt?

On näkynyt! Testaamme parhaillaan ammattikäyttöön kehitettyjä robotti-imureita ja -yhdistelmäkoneita. Esimerkiksi robotti-imurin voi jättää yöksi imuroimaan isoa tilaa, sillä se osaa ladata ja tyhjentää itsensä ja jatkaa siitä, mihin se jäi. Yhdistelmäkonerobotteja on ollut testissä tähän mennessä kaksi, kahdelta erivalmistajalta. Ensimmäinen testissä ollut robotti sai heti nimen Viljo ja C-rakennuksessa se herätti paljon mielenkiintoa varsinkin henkilökunnan keskuudessa. Viljoa ei tainnut kukaan ohittaa hymyilemättä tai kommentoimatta.

Tarkoituksena on testata kevään 2024 aikana vielä lisää muutamia merkkejä. Laajasti erilaisia ja eri valmistajien ratkaisuja testaamalla saamme arvokasta tietoa tulevaa cobottien kilpailutusta varten.

Miten näihin uusiin työkavereihin pitäisi suhtautua? No melkein samoin, kun uusiin ihmis-työkavereihinkin! Utelias saa olla, ja cobotin työparina oleva palveluohjaaja kertoo varmasti mielellään cobotista lisää. Kärsivällisyys alkuvaiheessa on myös hyvä juttu. Cobotti voidaan joko ohjelmoida kulkemaan siivottavassa tilassa, tai sitten päästää se itse kartoittamaan tilaa. Alun suunnistamisen ja tilan kartoittamisen jälkeen cobotti osaa siivota tilan itsenäisesti. Ja kuten kaikki meistä, niin myös cobotti tarvitsee työrauhan hoitaakseen hommansa fiksusti.

Faktoja:

• Assi-sairaalaan tullaan hankkimaan useita erilaisia cobottityyppejä. Hankinta kilpailutetaan.
  • Cobotteja hankitaan monitilatoimistojen siivoukseen sekä yleisten tilojen siivoukseen.
  • Osastokäyttöön cobotit sopivat huonommin, sillä työtään tekevä cobotti ei osaa hätätilanteessa siirtyä sujuvasti pois vaikkapa käytävällä juoksevan elvytysryhmän tieltä.
  • Osastojen potilashuoneiden siivouksessa siirrytään myös koneelliseen siivoukseen, mutta näissä tiloissa konetta käyttää aina ihminen.
  • Siivouksessa käytettävien cobottien lisäksi sairaaloissa on käytössä myös välipalaa tarjoavia cobotteja, cobotti-oppaita sekä erilaisiin kuljetustarkoituksiin tehtyjä cobotteja.