Assin valmistuminen aikaistuu

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen aluehallitus on päättänyt aikaistaa Ahveniston sairaalahankkeen, Assin, luovutusta alkuperäisestä aikataulusta 2,5–3 kuukaudella. Uuden päätöksen mukaan sairaalan luovutus rakentamisesta vastaavalta allianssilta hyvinvointialueelle tapahtuu syys-lokakuussa 2025, kun aikaisemman suunnitelman mukaan siirtymä olisi tapahtunut vasta vuoden 2025 lopulla.
Luovutusaikataulun aikaistaminen on mahdollista, sillä hanke on edennyt aikataulussaan erittäin hyvin. Tärkeä tekijä aikaistamisen taustalla on myös taloudellinen: päätöksen ansiosta kahden sairaalan ylläpitokustannukset vähenevät, sillä Assi ja nykyinen keskussairaala ovat toiminnassa samanaikaisesti lyhyemmän aikaa. Ylläpitokustannusten lyheneminen noin kuudella kuukaudella tuo merkittävää säästöä hyvinvointialueelle.

Aikaistetulla aikataululla pyritään myös varmistamaan, että Assi-sairaalan toiminnat saadaan siirrettyä uuden sairaalan tiloihin ennen kesälomakautta 2026. Tällä järjestelyllä voidaan minimoida nykyisen keskussairaalan käyttöön liittyvät toiminnalliset ja tekniset riskit, jotka kasvavat sairaalan käyttöiän karttuessa.

– Ahveniston sairaala on megaluokan hanke, jonka eteneminen aikataulun mukaisesti vaatii tarkkaa suunnittelua ja ennakointia. Allianssin osapuolten välisen hyvän yhteistyön sekä osaavan henkilöstön ansiosta olemme tilanteessa, jossa on mahdollista aikaistaa hankkeen valmistumista. Olemme valmistelleet toimenpiteet huolellisesti, ja suunnittelu aikaistamisen mahdollistamiseksi on aloitettu keväällä. Edellytykset aikaistamiselle on siis luotu, jotta Assin seuraava vaihe eli varustelu on mahdollista aloittaa noin vuoden kuluttua, kertoo Ahveniston sairaala allianssin projektipäällikkö Kari Sundelin.

– Assin urakkamuodon eli allianssin vahvuus on, että hyvinkin vaikeista asioista voidaan keskustella ja saavuttaa hyviä neuvottelutuloksia, toteaa projektijohtaja Jari Tirkkonen.

Samassa kokouksessa aluehallitus hyväksyi Assi-sairaalan tavoitekustannuksen korotuksen seitsemällä miljoonalla eurolla. Korotuksen tarkoituksena on pienentää toiminnallisia riskejä, jotka liittyvät lakisääteisten terveyspalvelujen tuottamiseen, sekä vähentää käyttötalousmenoja alijäämien kattamiseksi. Korotuksella kompensoidaan myös allianssin palveluntuottajille kohonneita rakennuskustannuksia, jotka ovat seurausta Venäjän hyökkäyssodasta, koronapandemiasta sekä yleisestä kustannustason noususta. Allianssin palveluntuottajat ovat tehneet korvauspyyntöjä näistä kustannuksista jo vuosina 2022 ja 2023. Tämänhetkinen arvio Assi-sairaalan kokonaisrakennuskustannuksista on 384 miljoonaa euroa. Summa sisältää myös sairaalan henkilöstöravintolan ja pysäköintilaitoksen (M- ja P-osat) kustannukset, mutta lopullinen hinta voi vielä tarkentua.

Assi-sairaala on yksi Kanta-Hämeen merkittävimmistä terveydenhuollon hankkeista, ja sen valmistuminen tulee olemaan merkittävä askel alueen terveyspalveluiden kehittämisessä. Aikataulumuutoksen ja lisärahoituksen myötä hyvinvointialue pystyy tarjoamaan modernit ja turvalliset puitteet terveyspalveluiden tuottamiselle jo aiemmin kuin alun perin oli suunniteltu.