Assin julkisivumateriaalin ja –värin muutos hyväksyttiin

Ahveniston sairaala -allianssi näkee Umbra-käsitellyssä betoni-sandwich-rakenteessa niin toiminnallisia, esteettisiä kuin taloudellisiakin hyötyjä. Lopullisesta rakennuslupaan tarvittavasta muutoksesta päätti Hämeenlinnan kaupunkirakennelautakunta.

Tulevaisuuden Ahveniston sairaalan, eli tuttavallisemmin Assin, julkisivumateriaali tulee olemaan päätöksen mukaisesti slammattu julkisivumuuraus ja betoni-sandwich-rakenteeseen perustuva ratkaisu ja julkisivua suunniteltiin elävöitettäväksi erilaisilla materiaaleilla, kuten harmaalla graafisella betonilla.

Umbra-käsittely patinoi kauniisti betonipinnan punaruskean tai ruosteisen sävyiseksi, muodostaen rakenteelle myös suojakalvon, joka estää esimerkiksi lian, ilmansaasteiden ja graffitien tarttumista pintaan.

Esitetty uusi ratkaisu oli Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin hallituksen käsittelyssä tiistaina 14. helmikuuta. Hallitus puolsi ratkaisua ja se eteni rakennusluvan muutoshakemuksena Hämeenlinnan kaupungin kaupunkirakennelautakunnan käsittelyyn. Ennen tätä muutoksesta antoi hyväksyvän lausuntonsa myös Hämeenlinnan kaupunkikuvatyöryhmä. Päätös on lainvoimainen 22.3.2022 ja siihen ei esitetty valituksia.