Assi voitti Tekla Bim awards-kilpailun yleisöäänestyksen

Ahveniston sairaala -allianssi oli mukana Trible Tekla BIM Awards Suomi 2023-kilpailussa ja voitti yleisöäänestyksen. Assi- projekti käsittää lähes 300 tietomallia ja yli 13 600 elementtiä.

Allianssin vuonna 2018 alkaneen kehitysvaiheen aikana painotettiin asiakasnäkökulmaa. Työryhmiin kutsuttiin mukaan asiakkaiden ja potilasjärjestöjen edustajia sekä lapsia. Toteutusvaihe ja rakentaminen alkoivat vuonna 2021. Sairaalan on tarkoitus valmistua vuonna 2025 ja olla käytössä vuonna 2026.

Vaikuttavan sairaalahankkeen suunnittelussa korostui yhteistyö ja käyttäjäläheisyys. Hanke käsittää lähes 300 tietomallia ja työmaan tavoitteena on olla paperiton työmaa. Dronelennot, viikoittaiset 360-kuvaukset, tahtialueiden mallinnukset ja virtuaalinen tilanneseinä mahdollistivat esimerkiksi aluesuunnitelmien tekemisen, viestinnän työmaan tilanteesta sekä tiedolla johtamisen tukemisen.

Suunnittelussa korostui yhteistyö, ja tietomalleilla oli tärkeä rooli parhaan ratkaisun löytämisessä ja suunnitelmien hahmottamisessa. Suunnittelualojen tietomalleja hyödynnettiin laajasti referenssimateriaalina eri ohjelmistoissa. Suunnittelupalavereissa ja bigroom-työpajoissa tietomalli oli olennaisessa osassa jokapäiväisessä työskentelyssä. Tietomallien avulla voidaan tunnistaa ja visualisoida mahdolliset ongelmakohdat ja kehittää tehokkaasti suunnitelmia.

Kommunikoinnissa suunnittelualojen välillä tietomalleja ja niistä tehtäviä havaintoja hyödynnetään osana päivittäistä työskentelyä. Havainnot tallennetaan BCF-formaatissa BimCollab-palveluun. Toimintamalli mahdollistaa havaintojen reaaliaikaisen kommentoinnin ja tarkastelun suunnitteluohjelmistoissa. Sairaalan monimutkainen tekniikka on lähes mahdotonta yhteen sovittaa ilman tietomallinnuksen tarjoamia apuvälineitä ja sovellutuksia.

— Projektilla hyödynnetään tietomalleja ennakkoluulottomasti ja monipuolisesti, toimintatapoja jatkuvasti kehittäen. Fotogrammetrilla lähes viikoittaisista dronekuvauksista tuotetaan pintamallinnoksia projektikoordinaatissa esitettäväksi. Kyseiset 3D-mallit toimivatkin niin työn suunnittelussa kuin myös työmaatilanteen visulisoinnissa, erityisen toimivia nämä ovat perustus- ja runkovaiheen aikana, kertoo digi-insinööri Markus Mattila.

Allianssi on järjestänyt maksuttomia Trimble Connect -koulutuksia tietomallien käyttökynnyksen madaltamiseksi. Trimble Connectin AR-sovellusta on kokeiltu ennakkoluulottomasti, ja sen mahdollisia käyttökohteita selvitetään ahkerasti. Tietomallit ja valitut suunnitelmadokumentit päivitetään automaattisesti rajapintojen kautta Trimble Connectiin. Projekti tarjoaa alustan myös urakoitsijoiden käyttöön: malleja voi tarkastella ja hyödyntää useilla välineillä sekä toimistoissa että työmaalla. Erityisen suosituksi ja tehokkaaksi työskentelytavaksi on osoittautunut DWG-suunnitelmien ja tietomallien samanaikainen tarkastelu.

Tavoitteena on paperiton työmaa. Suunnittelussa ei tuoteta lainkaan perinteisiä reikä- ja varauspiirustuksia, vaan varausten yhteensovitus toteutetaan täysin tietomallipohjaisesti. Toteutuksessa reikien ja varausten sijainti- sekä mittatieto haetaan suoraan IFC-malleista.

Hankkeen hiililaskennassa ja siihen liittyvässä vertailussa käytettiin tietomallista saatavaa määrätietoa, ja tuloksia esiteltäessä tietomallia on hyödynnetty visualisoinnin tukena.