Aluehallitus päätti Assi-sairaalan lisäosien rakentamisesta

Aluehallitus käsitteli maanantaina Assi-sairaalan M- ja P-osan kustannusarviota ja rakentamispäätöstä.

Ahveniston sairaalahankkeen lisäosien rakentaminen pääsee käyntiin tämän vuoden aikana. Aluehallitus hyväksyi maanantain kokouksessaan Assin-sairaalan M- ja P-osien rakentamissuunnitelman ja kustannusarvion. Lisäosien alkuperäinen investointivaraus tehtiin vuonna 2020 ja se oli 21 miljoonaa euroa. Kustannusarvio on noussut alkuperäisestä merkittävästi koronakriisin, Venäjän hyökkäyssodan sekä inflaation vuoksi. Aluehallituksen hyväksymä kustannusarvio on nyt reilut 28 miljoonaa euroa.

M- ja P-osien rakentaminen on välttämätöntä sairaalan toiminnallisuudelle. Tarkoituksena on rakentaa henkilökunnan ja sairaalan asiakkaiden käyttöön 600 pysäköintipaikkaa sekä liikuntaesteisille tarkoitettuja parkkipaikkoja ja sähköauton latauspaikkoja. Rakennuksen toiseen osaan tulee noin 250- paikkainen henkilöstöravintola, pyöräparkki sekä Assin teknisiä tiloja. Henkilöstöravintola palvelee myös sairaalassa vierailevia asiakkaita. Kaikki tilat on suunniteltu esteettömiksi.

Lisäosien rakentamisesta vastaa Ahveniston sairaala-allianssi. Lisäosien liittäminen osaksi kokonaishanketta nostaa hankkeen tavoitekustannuksen 335 miljoonaan euroon. M- ja P-osan investointivaraus on ollut osa hyvinvointialueen investointisuunnitelmaa, joten rakentamiskustannukset on jo huomioitu hankkeen kokonaiskustannuksissa. Kustannusnousun vuoksi tilaajan riskivarauksesta kohdennetaan M- ja P-osan rakentamiseen 7,4 miljoonaa euroa. Valtioneuvosto on myöntänyt M- ja P-osan investoinnille lainanottovaltuuden marraskuussa 2022.