Ahveniston sairaalan työmaa on edennyt harjakorkeuteen

Ahveniston sairaalan, tuttavallisemmin Assin rakentaminen on edennyt harjakorkeuteen ja työmaalla vietettiin tänään 29.9. harjannostajaisia. Mittavan hankkeen rakennustyöt käynnistyivät vuonna 2021 ja sairaala tullaan ottamaan käyttöön vuonna 2026. Sairaala tulee toimimaan Kanta-Hämeen hyvinvointialueen sairaalapalveluiden keskuksena ja sen yhteyteen sijoittuu myös pelastusasema.

Rakentamisessa on hyödynnetty monipuolisesti tietomallia esimerkiksi aikataulutuksessa, työjärjestyksen suunnittelussa ja tuotantotilanteen seurannassa sekä visualisoinnissa. Tietomallipohjaisesti toteutetulla suunnitelmien yhteensovituksella vähennetään merkittävästi työmaalla tapahtuvaa suunnittelua ja samalla työmaan häiriöt vähenevät sekä työmaalla voidaan keskittyä laadukkaaseen toteutukseen.

Asiakkaat ja tulevat käyttäjät ovat olleet tärkeässä roolissa uuden sairaalan suunnittelussa, jotta tilat palvelevat tulevaa käyttäjää parhaalla mahdollisella tavalla. Esimerkiksi käyttäjälähtöisessä suunnittelussa on hyödynnetty paljon tietomalleja ja hankkeen virtuaalitilaa CAVEa. Lähes 800 käyttäjää on käynyt tutustumassa tulevaan sairaalaan sen digitaalisessa muodossa. Käytössä on myös mallitila sairaalasta, jonka avulla päästään testaamaan konkreettisesti esimerkiksi potilaan vastaanottohuoneen toiminnallisuuksia.

Työmaa on edennyt suunnitelmallisesti aikataulussaan, ja tahtituotanto sujuvoittaa eri työvaiheita, kun tehtävät on jaoteltu selkeiksi työpaketeiksi. Ahveniston sairaalan kaikki rakennukset ovat harjakorkeudessa ja vesikatot tehty. Projektilla on siirrytty sisävalmistusvaiheeseen ja käynnissä olevia työvaiheita ovat esimerkiksi taloteknisten järjestelmien asennukset, tasoitus ja maalaustyöt sekä laatoitukset ja alakattotyöt. Myös julkisivun umbraus on aloitettu. Umbra-käsittely patinoi kauniisti betonipinnan punaruskean tai ruosteisen sävyiseksi, muodostaen rakenteelle myös suojakalvon, joka estää esimerkiksi lian, ilmansaasteiden tarttumista pintaan.

Työmaan mittakaavasta kertoo perehdytettyjen työntekijöiden määrä, joka on jo lähes 2 300 henkilöä. Päivittäin työmaalla työskentelee noin 400 rakennusalan ammattilaista.

– Assin pinta-ala ilman aluehallituksen 14.8.2023 hyväksymiä ravintolaa ja pysäköintilaitosta on noin 76 000 m² ja niiden kanssa liki 100 000 m². Hanke on suuresta koostaan huolimatta mukavasti aikataulussa, mistä voidaan kiittää kaikkia hankkeen osapuolia. Yhteistyö hanketta toteuttavan allianssin kesken on sujunut hienosti, kertoo projektijohtaja Jari Tirkkonen.

Harjannostajaisissa kuultiin Kanta-Hämeen hyvinvointialueen johtajan Olli Naukkarisen, Skanska Oy:n toimitusjohtaja Tuomas Särkilahden ja Assin työmaan työsuojeluvaltuutettu Vesa Messmanin juhlapuheet. Tilaisuuden juonsivat hämeenlinnalaiset näyttelijä ja Kanta-Hämeen keskussairaalan mainoskasvonakin tunnettu Miikka J. Anttila ja juontaja Miia Raussi. Tärkeässä roolissa olivat myös vieraiden non-stop kuljetuksista vastaamassa Idänpää ja ympäristö VPK, Hämeenlinnan VPK ja Kanta-Hämeen pelastuslaitos.

Ahveniston sairaala suunniteltiin ja toteutetaan allianssimallilla, jonka muodostavat Kanta-Hämeen hyvinvointialue, Skanska, Sweco ja arkkitehtityöyhteenliittymä Integratedin AW2 Arkkitehdit, Arkkitehtitoimisto  Harris-Kjisik, Sweco ja Gortemaker Algra Feenstra.

Allianssimallissa hankkeen keskeiset osapuolet vastaavat suunnittelusta ja toteuttamisesta yhdessä.