Taiteilija Aimo Katajamäen teosehdotus valittiin kuvantamisen tutkimustiloihin

Hämeenlinnan Ahveniston sairaalan viimeinenkin taiteilijavalinta on tehty ja kohteena kuvantamisen tutkimustilat. Kuvantamisen tutkimustiloissa taideteos on suunniteltu sijoitettavaksi kuvauslaitteen yläpuolelle alakattopintaan. Taideteoksen luonteelle kuvantamistiloissa on esitetty erityisen paljon rajoitteita johtuen tilojen hämäryydestä ja teoksen soveltuvuudesta eri ikäisille asiakkaille kuvaustilanteen rauhoittamiseksi. Taideteoksen toteuttamiseen on varattu 23 000 euroa.

Taiteilija kuvailee teosehdotustaan seuraavasti:

–Kuvantamisen tilojen alakattojen taide-ehdotukseni perustuu luontoaiheisiin. Luontoaiheet ovat riittävän neutraaleja ja rauhoittavia ja auttavat siirtämään ajatukset pois ehkä pelkoakin herättävästä sairaalaoperaatiosta. Luontoteema toistuu sairaalan sisätiloissa muuallakin, esimerkiksi metsä- ja eläin-aiheisissa seinäteippauksissa. Hämärä valaistus kuvantamisen tiloissa vaatii voimakkaan kontrastin piirroksiin. Kuvitusideani perustuu vapaamuotoisiin, pehmeäreunaisiin värikenttiin, jotka sitovat paneelista toiseen jatkuvat silhuettimaiset nega-kuvitukset. Väriskaala on niukka, lähinnä voimakkaita sinisen sävyjä. Sinertävät sävyt parhaiten toistuvat kuvantamisen tilojen hämärissä valaistusolosuhteissa.. Selällään maatessaan tutkittava henkilö näkee katossa olevat silhuettimaiset kuvat ja voi etsiä ja laskea niityn perhoset, lumme lammikon ahvenet, katossa lentelevät pääskyset tai mustikkavarpujen mustikat. Varsinkin lapsipotilaille tästä voisi olla rentouttavaa iloa.

Taidehankintoihin on luotu taideohjelma vuonna 2021. Taideohjelman perustana on kansainvälisesti tunnustettu prosenttiperiaate, jonka mukaisesti tietty osa rakennushankeen budjetista käytetään taiteen hankintaan tai taiteelliseen suunnitteluun. Ahveniston sairaala – hankkeen visiona on olla Maailman inhimillisin sairaala. Tavoite edellyttää asiakaskeskeisyyttä ja sairaalan visuaalisuuden huolellista suunnittelua. Assiin toteutettava taide muodostaa elimellisen osan muuta suunnittelua. Taiteella on tärkeä merkitys potilaiden, asiakkaiden ja henkilökunnan hyvinvoinnille. Sairaalassa taiteen tehtävä on antaa toivoa, tukea kuntoutumista ja lisätä elämänlaatua.