Kuvantamisen ja päivystyksen portfoliohaun taiteilijavalinnat

Kanta-Hämeen hyvinvointialue etsi avoimen portfoliohaun kautta rinnakkaiseen luonnostilaukseen valittavia taiteilijoita uuden Hämeenlinnan Ahveniston sairaalan päivystyksen ja kuvantamisen tiloihin. Taidehankinnalla tavoitellaan, visuaalisesti kiinnostavaa, yllätyksellistä ja merkityksellistä teosta.

Taidehankinnan jury päätti valita seuraavat 4 taiteilijaa/työryhmää rinnakkaiseen luonnostilaukseen:

• Maija Savolainen
  • Kati Immonen
  • Heli Ryhänen
  • Laskennallisen kirjallisuuden ystävät

Taidehankinnassa kannustetaan kuva- ja sanataidetta yhdistävään toteutustapaan ja yhteistyöhön, joka katsotaan eduksi taiteilijavalinnassa. Taiteilijan tulee osoittaa portfolion perusteella, että hänellä on kokemusta vahvasta, kuvallisesta ilmaisusta. Eduksi katsotaan, että taiteilijalla on kykyä hallita visuaalisesti teos osana rakennettua ympäristöä tai tilaa.

Tulevan teoksen tulee toteuttaa oivaltavasti Inhimillisen kohtaamisen hetki -taideohjelman sisältöjä ja merkityksellisyyttä. Kuvantamisen ja päivystyksen tiloihin toteutettavat taideteokset sijoittuvat taideohjelmassa esiteltyyn Odottamisen hetkeen.

Taidehankinta sijoitetaan 1. kerroksen lepohuoneisiin sekä 2. kerroksen kuvantamisen tiloihin. Tämän lisäksi taide sijoittuu 2. kerroksen tiloihin tarkkailu- seuranta- ja eristystiloihin, joissa potilas suurimmaksi osaksi makaa potilassängyllä. Teos on nähtävissä alakattopinnoilla ja se integroidaan pääasiassa alakattolevyyn.

Taidehankinnan tavoitteena on löytää taiteilija/työryhmä, joka kykenee miettimään taideteoksen sijoittumista ja sen mittakaavaa alakattopinnalle niin, että teos näyttäytyy potilaalle tarpeeksi mielenkiintoisena. Taideteos voi olla myös sanataiteen teos tai kuva- ja sanataiteen yhdistelmä. Taiteilijan tulee suunnitella kuva-aiheet tai tekstit niin, että ne ovat havaittavissa potilassängyltä katsottuna.

Hankintamenettely ja päätöksenteko

Toteutettava teos hankitaan Assin taideohjelman mukaisesti. Hankinnassa noudatetaan Suomen Taiteilijaseuran ohjeistuksia.

Jury nro 1, Portfoliovaiheen jury

• Mika Karhu, Ars-Häme ry
  • Kirsi Pitkänen, taidekoordinaattori, Art Impact
  • Jenny Valli, museonjohtaja, Hämeenlinnan taidemuseo
  • Nina Väistö, arkkitehti, pääsuunnittelija

Jury nro 2, Rinnakkaisen luonnostilauksen jury

• Eeva Rikkilä-Kettunen, tilasuunnittelupäällikkö , kokouksen pj.
  • Kirsi Pitkänen, taidekoordinaattori, sihteeri
  • Paula Turunen, kehittämisylilääkäri