Kuvantamisen ja päivystyksen portfoliohakuun tulleet kysymykset ja vastaukset

Kuvantamisen ja päivystyksen portfoliohaku

KYSYMYKSET JA VASTAUKSET:

KYSYMYS 1:
Kysymys Hämeenlinnan Ahveniston sairaalan kuvantamisen ja päivystyksen taiteilijahausta. Ohjeet taiteilijalle, kohta 1: ”Teoskuvia tehdyistä, jo toteutuneista töistä tai kilpailuun toteutetuista luonnoksista korkeintaan 5 teoksen osalta.”

Tämä ilmeisesti tarkoittaa, että yhtä teosta voi esitellä useammalla kuvalla? Mikä on hyvä, koska usein kolmiulotteista teosta on vaikea hahmottaa pelkästään yhden kuvan perusteella. Mutta jotta portfolio pysyy sallituissa rajoissa eikä joudu ”karsinnan kohteeksi”, pyytäisin tarkennusta. Onko kuvamäärää (tai portfolion sivumäärää) rajoitettu vai täytyykö yhden teoksen kaikkien kuvien mahtua yhdelle sivulle (jolloin on riski että kuvat ovat liian pieniä)? Vai voiko yhden teoksen osalta olla useampia kuvasivuja?

KYSYMYS 2:
Olisin tiedustellut  rajataanko sivumäärää teoskuvien osalta?

Kun kyseessä on moniosainen teos, on perusteltua ja tärkeää liittää useampikin kuva teoksesta.

Tiedotteessa on maininta Teoskuvia korkeintaan 5 teoksen osalta, mutta sivumäärää ei mainita. Myöhemmin  kuitenkin mainitaan, että Huolehdithan, ettei toimitettavan materiaalin maksimisivumäärä ylity, cv:n osalta määrä on selvä, kolme sivua max.

VASTAUS 1-2:
Yhtä teosta voi esitellä useammalla kuvalla, sivumäärää ei ole rajoitettu eikä kuvien pidä sopia yhdelle sivulle. Tämä juuri siksi, että kolmiulotteisia, tilallisia teoksia on vaikea esitellä yhdellä kuvalla. Eli taiteilija voi valita 5 teosta, joita esittelee haluamallaan kuvamäärällä ja kuvat voivat olla vaikka koko sivun kuvia. Sivumäärä on avoin kunhan noudattaa muuta ohjeistusta tiedoston maksimikoon suhteen.

KYSYMYS 3:
I have questions about the format of the portfolio for the ongoing Avoin portfoliohaku. I understood that it can contain 5 examples. Some of my works are large and they come with small but important details. Can I include multiple images for each work? And can I include some conceptual information too?

VASTAUS 3:
Yes it is okay to present your work with multiple images as long as you will present 5 of your works. You can include conceptual information too.

KYSYMYS 4:
Voiko tuleva, alakattoihin sijoittuva taideteos sisältää ääntä? Mikäli voi, niin millaisia asioita äänen suhteen tulee huomioida ja onko tämän suhteen olemassa jotakin reunaehtoja?

VASTAUS 4:
Ääni tulisi saada pois päältä potilaan ja hoitajan toimesta ja ylimääräistä säädintä ei haluttaisi. Kovin voimakasta tai dominoivaa ääntä ei voi olla. Kuvantamisessa tiloissa kliinisen neurofysiologian tilojen vieressä ei saa olla turhaa ylimääräistä ääntä. Mutta kyseinen tila on kaukana isoimmista odotustiloistamme, joten ei varmasti ongelma.

Odotusauloissa on nykyisessä sairaalassa perinteiset TV:t ja äänet hiljaisella. Tällaisessa paikassa missä Assissa on TV, ei ole järkevää pitää ääntä pitävää teosta samanaikaisesti päällä, mutta esimerkiksi natiivikuvaushuoneiden välisessä odotusaulassa tällainen taide voisi toimia. Päivystyksen tarkkailupaikoilla on varauduttu siihen, että potilaspaikoilla on televisio (potilas hoidossa max 24 h). Seurantapaikoilla ei ole televisiota (potilas hoidossa max 6 h). Odotustiloissa kuvantamisen puolella on infonäyttö ja/tai tv.

Odottajia on useita ja odotusajat vaihtelevat, joten ääniteoksen tulisi olla sellainen, ettei se ala ärsyttämään hetken päästä odottajia (lyhyt looppi ei toimi), vaan teoksen täytyy säilyä mielenkiintoisena koko odotusajan. Odotus- ja aulatilojen mahdollinen hälinä tulisi huomioida, ettei teos lisää kakofoniaa.

Rauhoittava äänimaailma yhdistettynä taiteeseen voisi olla hyvä yhdistelmä.