Kati Immosen Tyynypilvet valittiin Assin päivystyksen tiloihin

Hämeenlinnan Ahveniston sairaalan avoimen portfoliohaun ja rinnakkaisen luonnostilauksen pohjalta käynnistetyn taidehankinnan taiteilijavalinta on tehty. Toteutussuunnitteluun valittiin Kati Immosen Tyynypilvet -nimellä kulkeva teosehdotus.

Taidehankinta sijoitetaan kuvantamisen lepohuoneisiin sekä päivystyksen tarkkailu- seuranta- ja eristystiloihin, joissa potilas suurimmaksi osaksi makaa potilassängyllä. Teos on nähtävissä alakattopinnoilla ja se integroidaan alakattolevyyn.

Taidehankinnan tavoitteena oli löytää teosehdotus, joka voidaan toteuttaa alakattopinnoille siten, että teos näyttäytyy potilaalle tarpeeksi mielenkiintoisena. Taideteos voi olla myös sanataiteen teos tai kuva- ja sanataiteen yhdistelmä. Taiteilijan tulee suunnitella kuva-aiheet tai tekstit niin, että ne ovat havaittavissa potilassängyltä katsottuna.

”Pilvitaivaissa ajatuksena on muistuma kesäiseen leikkiin, jossa maataan ruohikolla ja käytetään mielikuvitusta, kun keksitään ja nähdään pilvissä esittäviä hahmoja. Myös taidehistoriasta tutut renessanssi- ja rokokoo-aikakausien palatsien kattojen pilvimaalaukset ovat toimineet taustainnoittajina.”

Avoimeen portfoliohakuun tuli kaikkiaan 70 ehdotusta, jonka pohjalta luonnoksia tilattiin alun perin neljältä taiteilijalta: Kati Immoselta, Maija Savolaiselta, työryhmä Laskennallisen kirjallisuuden ystäviltä sekä Heli Ryhäseltä. Lisäluonnokset päätettiin tilata alkuperäisten luonnosten pohjalta Kati Immoselta sekä työryhmä Laskennallisen kirjallisuuden ystäviltä. Kati Immosen Tyynypilvet miellyttivät eniten käyttäjäedustajia ja myös hankkeen taidetyöryhmä piti Immosen ehdotusta toteutuskelpoisimpana tulleista ehdotuksista.

Taideteoksen toteuttamiseen on varattu 53 000 euroa.