Kari Vehosalon Näkemisestä ja kuulemisesta -teos valittiin Assin psykiatrian ulkoilupihoille

Hämeenlinnan Ahveniston sairaalan rinnakkaisen luonnostilauksen pohjalta käynnistetyn taidehankinnan taiteilijavalinta on tehty. Toteutussuunnitteluun valittiin Kari Vehosalon Näkemisestä ja kuulemisesta -nimellä kulkeva teosehdotus, joka tulee sijoittumaan kaikkiaan viidelle sisäpihalle, joista 4 kpl on aikuispsykiatrian pihoja ja yksi nuorten psykiatrian piha. Teoksen pääasiallinen materiaali on perforoitu, pulverimaalattu teräs. Taideteoksen toteuttamiseen on varattu 80 000 euroa.

Taidehankinnan tavoitteena oli löytää teosehdotus, joka tukee tavoitetta saavuttaa sisäpihoille rauhallinen, voimauttava ja turvallinen ilmapiiri ja antaa mahdollisuuden yksityisyyteen, vetäytymiseen ja toisaalta kannustaa toiminnallisuuteen.

Luonnoksia tilattiin alun perin neljältä taiteilijalta: Jukka Korkeilalta, Antti Tantulta, Niina Rädyltä sekä Kari Vehosalolta. Assin taidetyöryhmä perusteli valintaa seuraavasti: ”Toimitetuista luonnoksista Kari Vehosalon ehdotus Näkemisestä ja kuulemisesta oli hyvin jäsennelty kokonaisuus, joka mahdollistaa erilaisia, hienovaraisia tulkintoja teoksesta. Ehdotettu kokonaisuus sopii hyvin kohderyhmälle ja tässä ehdotuksessa taidetyöryhmä näki eniten mahdollisuuksia teoksen jatkosuunnittelua ajatellen.”

Taidehankintoihin on luotu taideohjelma v. 2021. Taideohjelman perustana on kansainvälisesti tunnustettu prosenttiperiaate, jonka mukaisesti tietty osa rakennushankeen budjetista käytetään taiteen hankintaan tai taiteelliseen suunnitteluun. Ahveniston sairaala – hankkeen visiona on olla Maailman inhimillisin sairaala. Tavoite edellyttää asiakaskeskeisyyttä ja sairaalan visuaalisuuden huolellista suunnittelua. Assiin toteutettava taide muodostaa elimellisen osan muuta suunnittelua. Taiteella on tärkeä merkitys potilaiden, asiakkaiden ja henkilökunnan hyvinvoinnille. Sairaalassa taiteen tehtävä on antaa toivoa, tukea kuntoutumista ja lisätä elämänlaatua.