Jarno Vesala valittiin taiteilijaksi Assin lasten yksiköihin

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri on tehnyt taiteilijavalinnan ja päätöksen Ahveniston sairaalan lasten yksikölle multimediataidehankinnasta.

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri etsi avoimen portfoliohaun ja rinnakkaisen luonnostilauksen yhdistelmällä uuden Hämeenlinnan Ahveniston sairaalan lasten yksikölle multimediamuodossa esitettävää taidetta.

Lasten yksikön multimediataidehankintaan tuli 31 hakemusta, joiden perusteella taidetyöryhmä päätti valita toteutettavat luonnokset viideltä taiteilijalta. Jury 1 perusteli taiteilijavalintojaan seuraavasti: Lasten yksiköiden hoitotiloihin sijoittuva taide-hankinta on vaativa, joten tässä tapauksessa on järkevintä tilata idealuonnoksia useammalta taiteilijalta, jolloin tilaaja saa erilaisia vaihtoehtoja toteutettavasta teoksesta. Taiteilijat joilta tilattiin toteutettavat luonnokset olivat: Johanna Lecklin, Simo Ripatti, Jussi TwoSeven, Jarno Vesala, Timo Wright.

Valintaperusteet toteutussuunnitteluun valittavasta taiteilijasta

Jarno Vesalan Yläkerrassa -taideteos täydentää hienosti Assin taiteen kokonaisuutta. Teos on taiteellisesti korkeatasoinen ja ehyt kokonaisuus. Teoksessa on ajattomuutta, runoutta, raikkautta, ilmavuutta, yllätyksellisyyttä ja inhimillisyyttä. Teos jättää tilaa ajatuksille ja olemiselle. Teos ruokkii mielikuvitusta ja se toimii kaikille ikäryhmille. Teos vie ajatukset hetkellisesti toiseen paikkaan, jota pidettiin tärkeimpänä tavoitteena taidehankintaa käynnistettäessä.

Jarno Vesalalla on kokemusta multimedian hyödyntämisestä ja hänellä on kykyä hallita visuaalisesti teos osana rakennettua ympäristöä ja tilaa. Teos toteuttaa oivaltavasti Inhimillisen kohtaamisen hetki -taideohjelman sisältöjä ja merkityksellisyyttä. Tuleva teos tulee sijoittumaan useaan eri paikkaan ja sisällöllisesti se asettuu Assin taideohjelmassa esitettyyn Hoitotoimenpiteen hetkeen.

Taiteilijaesittely

Jarno Vesala (s. 1977 Rauma) on suomalainen kuvanveistäjä ja kuvataiteilija. Vesala asuu ja työskentelee Nokialla. Vesala tekee installaatioita, jotka koostuvat usein ihmismäisistä veistoksista, äänestä ja liikkuvasta kuvasta. Teokset perustuvat havaintoon ja illuusioon ja luovat mystisiä tunnelmia.  Jarno Vesalan työskentelyssä vahva, tunnelmaan pohjautuva tarina saa kolmiulotteisen ja muuttuvan muodon. Vesala on pohtinut teoksissaan mm. haavoittuvuutta ja todenperäisyyttä, lapsuuden kultaamia muistoja sekä muistin suhdetta valokuvaan. Vesalan teoksessa yhdistyy useita taiteen ilmaisumuotoja, kuten videota, kuvanveistoa ja ääntä kokonaisuudeksi, jossa katsojalla on oma paikkansa tapahtumien kulussa. Teos saattaa olla yhtä aikaa staattinen, kolmiulotteinen valokuva ja katsojan ympärillä elävä kohtaus. Pienten eleiden kautta Vesala esittää kysymyksiä ihmisenä olemisesta.

Vesala valmistui kuvataiteilijaksi Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän koulutusohjelmasta vuonna 2004. Vuonna 2015 Vesala voitti yhdessä Krister Gråhnin kanssa tekemällään teoksella Turku Biennaali -palkinnon. Hänet valittiin Vuoden nuoreksi taiteilijaksi 2013.