Hämeenlinnan Ahveniston sairaalan taidekilpailun yleisöäänestys

Hämeenlinnan Ahveniston sairaala on käynnistänyt yleisöäänestyksen avoimen taidekilpailun kautta saatujen ehdotusten pohjalta. Kilpailu päättyi huhtikuussa ja siinä jaettiin kaksi 2. palkintoa ja kaksi 3. palkintoa. Jaetulle toiselle sijalle sijoittuivat ehdotukset työryhmä Pekka ja Teija Isorättyältä sekä työryhmä Taijatuuli Louhivuorelta & Siiri Kalliokorvelta.

Kilpailun jury päätti yksimielisesti, ettei kilpailussa jaeta ensimmäistä palkintoa, vaan lisäluonnokset tilataan kahdelta toiseksi sijoittuneelta. Kilpailun yleisöäänestys päätettiin järjestää siinä vaiheessa, kun lisäluonnokset on saatu. Yleisöäänestyksen voittanut taiteilijaryhmä palkitaan 500 euron palkinnolla.

Taidekilpailuun tuli kaikkiaan 29 ehdotusta, joista jury arvioi 26 ehdotusta. Taideteoksen toteuttamiseen on varattu 90 000 euroa.

Yleisöäänestys on avoinna kaksi viikkoa ajalla 26.9.2023 – 10.10.2023. Omaa suosikkiaan voi käydä äänestämässä Assin verkkosivuilla osoitteessa: https://ahvenistonsairaala.fi/taide/assin-aulan-taideaanestys/

Kilpailun lisäluonnoksen kautta saadut ehdotukset ovat:

BABY WHALE

Tekijät: Pekka ja Teija Isorättyä
Tekstiili, lasi, metalli ja puu veistosinstallaatio tilassa
Materiaalit: metalli, puu, puhallettu lasi, käsin virkatut tekstiilit

Inhimillisen kohtaamisen hetki alkaa usein kosketuksesta. Mummon kosketus on edelleen läsnä lapsenlapsen tilkkupeitoissa, vaikka mummo on jo poissa. Käsityön kautta voi tulla menneisyyden koskettamaksi, mutta lisäksi se on jatkuva tarina, sanaton viesti, joka kulkee käsiemme läpi sukupolvelta toiselle. Käsityön äärellä on rauha. Teos Baby Whale ottaa lähtökohdakseen käsityöhön tallentuvan inhimillisen kosketuksen. Valas on suuri ja mahtava, mutta kuitenkin hauras kuin pitsi, monet valaslajit ovat käyneet sukupuuton partaalla. Valaassa pitsi ja lasi tekevät suuresta veistoksesta kevyen ja läpikuultavan. Valas eläimenä herättää toivoa ja uskoa, jota tarvitaan sairaalan aulassa. Baby Whale on paikkasidonnainen teos, jonka tehtävänä on avata taidekokemus sairaalassa kävijöille ja tarjota hyvä ihmettelyn hetki.

SAIPPUAKUPLAT

Tekijät: Siiri Kalliokorpi ja Taijatuuli Louhivuori
Avainsanat ovat: saippuakuplat, rauha, kauneus, uniikki, kesä, kevät, ilo, tyyneys ja hetkessä eläminen.
Materiaalit: 3D-printattu polypropeeni

Saippuakuplat ovat nykyveistoksia, jotka toteutetaan kolmessa eri mittakaavassa, kolmeen eri sairaalan aulaan: (Pääaula, Ahveniston sisään­käynti sekä ensiavun kävelijöiden aula). Taideteokset ovat saippuakuplia jäljitteleviä veistoksia. Keskiajalla ja renessanssissa hohtava kupla oli elämän haurauden symboli. Saippuakupla on silkkaa iloa – leijuen läpi ilman, heijastaen sateenkaaren värit ja tuoden mieleen kolmivuotiaan hervottoman kikatuksen. Ihana katsella, mutta mahdoton pitää kiinni. Siksi se on täydellinen väline pohtia, miten lähestymme elämäämme tänään ja tässä. Kaikki teokset toteutetaan 3D-tulostamalla. Materiaalina käytetään soveltuvin osin terveydenhuollossa syntyvää muovijätettä (polypropeenia) eli teosten materiaali on peräisin hoitotyöstä. Nyt se palaa sairaalaan, hoivaamaan ihmisiä taiteen avulla. Kun veistokset eivät enää palvele taideteoksena, elinkaariajattelun hengessä materiaali voidaan kierrättää uudeksi raaka-aineeksi jo nykyisin olemassa ­olevin mekaanisin menetelmin tai vielä kehitteillä olevin menetelmin.