Hämeenlinnan Ahveniston sairaalan avoin taidekilpailu on päättynyt

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen Ahveniston sairaalan avoimen taidekilpailun kilpailuvaihe on päättynyt. Kilpailussa jaettiin kaksi 2. palkintoa ja kaksi 3. palkintoa. Jaetulle toiselle sijalle sijoittuivat työryhmä Pekka ja Teija Isorättyä ehdotuksella MOBY sekä työryhmä Taijatuuli Louhivuori ja Siiri Kalliokorpi ehdotuksella SAIPPUAKUPLAT. Jaetulle kolmannelle sijalle sijoittuivat työryhmä Mari Paikkari ja Timo Yliluoman ehdotus AAMU sekä työryhmä Pekka Niittyvirta ja Jari Silomäen ehdotus JAETTUA VALOA.

Kilpailun jury päätti yksimielisesti, ettei kilpailussa jaeta ensimmäistä palkintoa, vaan lisäluonnokset tilataan kahdelta toiseksi sijoittuneelta ja tehdään lopullinen hankintapäätös lisäluonnosten perusteella. Kilpailun yleisöäänestys järjestetään siinä vaiheessa, kun lisäluonnokset on saatu.

Pekka ja Teija Isorättyän teosehdotuksessa on ”valas, joka ottaa lähtökohdakseen käsityöhön tallentuvan inhimillisen kosketuksen. Valas on väriltään luonnonvalkoinen kuin Moby Dick Herman Melvillen kirjassa vuodelta 1851. Tuolloin valas nähtiin ilmestyskirjan petona, jota piti pakkomielteisesti saalistaa. Parissa sadassa vuodessa olemme alkaneet ymmärtää, että vain kunnioittamalla toisia lajeja, voimme itsekin lajina säilyä.

Taijatuuli Louhivuoren ja Siiri Kalliokosken teoskokonaisuus on nykyveistosten kokonaisuus, jotka toteutetaan pääasiallisesti ilmatilaan, kolmeen eri aulatilaan. Materiaalina käytetään terveydenhuollossa syntyvää muovijätettä. ”Keskiajalla ja renessanssissa hohtava kupla oli elämän haurauden symboli. Saippuakupla on silkkaa iloa – leijuen läpi ilman, heijastaen sateenkaaren värit ja tuoden mieleen kolmivuotiaan hervottoman kikatuksen. Ihana katsella, mutta mahdoton pitää kiinni. Siksi se on täydellinen väline pohtia, miten lähestymme elämäämme tänään ja tässä. Teosten materiaali on peräisin hoitotyöstä. Nyt se palaa sairaalaan, hoivaamaan ihmisiä taiteen avulla.

Palkintojen kokonaissumma on 12 500 euroa, joista nyt jaetaan 4 000 euroa molemmille 2. palkinnon saajalle sekä 2 000 euroa molemmille 3. palkinnon saajalle. Yleisöäänestyksen voittaja palkitaan myöhemmin 500 euron palkinnolla.

Jury kommentoi jatkokehittelyyn menneitä eli kilpailun 2. palkinnon saaneita ehdotuksia seuraavasti:

MOBY-ehdotuksessa Jury näkee mahdollisuuden tuoda esiin ihmisen ja luonnon välistä suhdetta. Teoksen visuaalinen metaforallisuus ilmenee teoksen läpinäkyvyytenä, jonka voi ymmärtää viittauksena kykyyn oppia omista kokemuksista. Teos tuo mielleyhtymän tieteellisen ajattelun jatkuvaan kehittymiseen. Teoksen metaforina toimivan läpinäkyvyyden ja luuston suhteessa voi nähdä kyvyn oppia omista kokemuksistaan. Pintamateriaalin ja valaan luuston suhde toi jurylle mielleyhtymän tieteellisen ajattelun jatkuvasta muutoksesta ja kehittymisestä. Jury näki hienona, että teoksessa oli nostettu esiin materiaalina alueelle kulttuurillisesti merkityksellistä lasia ja käsityötaitoa.

SAIPPUAKUPLAT-ehdotuksessa jury näkee saippuakuplissa symbolisesti toteutuvan hetkellisen kohtaamisen ilon ja positiivisuuden, jossa voidaan nähdä myös viitteitä terveydenhuollon ammattilaisen ja potilaan kohtaamisen merkityksellisyyteen. Teoksessa käytettävä kierrätysmateriaali on kekseliäästi sidottu terveydenhuollon kontekstiin, joka jury koki ajanmukaisena. Teos käyttää annettua tilaa hyvin.

Taidekilpailuun tuli kaikkiaan 29 ehdotusta, joista jury arvioi 26 ehdotusta. Taideteoksen toteuttamiseen on varattu 90 000 euroa.

Lisätiedot ja kuvapyynnöt:

Eeva Rikkilä-Kettunen, tilasuunnittelupäällikkö, KHHVA, 040-6211 225, eeva.rikkila-kettunen@omahame.fi

Kirsi Pitkänen, Assi-sairaalan taidekoordinaattori, 050-338 7705, kirsi@artimpact.fi