Assin taidetyöryhmä päätti tilata luonnokset neljältä taiteilijalta psykiatrisen osaston pihan aitoihin

Hämeenlinnan Ahveniston sairaalan taidetyöryhmä päätti kutsua neljä taiteilijaa rinnakkaisen luonnostilauksen menetelmällä psykiatrisen osaston aitojen taidehankintaan. Kutsutut taiteilijat ovat Jukka Korkeila, Niina Räty, Antti Tanttu sekä Kari Vehosalo. Tuleva taideteos tullaan toteuttamaan ulkoilupihoille toteutettavien aitojen sisäpintaan, josta teos näkyy myös osastorakennusten ylempiin kerroksiin.

Assi-sairaalahankkeen visiona on olla Maailman inhimillisin sairaala. Tavoite edellyttää asiakaskeskeisyyttä ja sairaalan visuaalisuuden huolellista suunnittelua. Assi-sairaalahankkeen kokonaisvaltainen suunnittelu sisältää myös sairaalaan tulevat taideteokset. Sairaalan vuonna 2021 laaditun taideohjelman mukaisesti rakennushankkeeseen sisältyy rakennukseen tulevat taideteokset osana kokonaissuunnittelua. Assiin toteutettava taide muodostaa elimellisen osan muuta suunnittelua. Taiteella on tärkeä merkitys potilaiden, asiakkaiden ja henkilökunnan hyvinvoinnille. Sairaalassa taiteen tehtävä on antaa toivoa, tukea kuntoutumista ja lisätä elämänlaatua.

Taidehankinnan tavoitteena oli löytää teosehdotus, joka tukee tavoitetta saavuttaa sisäpihoille rauhallinen, voimauttava ja turvallinen ilmapiiri ja antaa mahdollisuuden yksityisyyteen, vetäytymiseen ja toisaalta kannustaa toiminnallisuuteen. Taideteos tulee sijoittumaan kaikkiaan viidelle sisäpihalle, joista 4 kpl on aikuispsykiatrian pihoja ja yksi nuorten psykiatrian piha.

Taiteilijat toimittavat luonnokset 1.5.2024 mennessä, jonka jälkeen Assin taidetyöryhmä tekee esityksen toteutusvaiheeseen valittavasta taiteilijasta. Taideteoksen toteuttamiseen on varattu 80 000 euroa.