Päätös Assin toteutuksesta esitetään siirrettäväksi syksyyn johtuen koronaviruksesta

Koronavirusepidemia aiheuttaa tällä hetkellä epävarmuutta kaikilla yhteiskunnan sektoreilla. Epävarmuus kasvattaisi myös Ahveniston sairaalahankkeen eli tuttavallisemmin Assin taloudellisia riskejä, jos toteutusta koskeva päätös jouduttaisiin tekemään epidemiasta johtuvan poikkeustilan aikana.

Käytännössä alkuperäisessä päätöksentekoaikataulussa pysyminen tarkoittaisi, että sairaalan tavoitehinnan määrittämiseen liittyviä riskivarauksia jouduttaisiin kasvattamaan. Ahveniston sairaala -allianssin osapuolet ovat tämän vuoksi esittäneet sisäisen riskiarvioinnin jälkeen, että sairaalahankkeen toteutusta koskeva päätös siirretään riskien arvioinnin kannalta suotuisampaan ajankohtaan. Hankkeen edun mukaista on ajoittaa päätöksenteko niin, ettei koronaviruspandemiaa koskeva riski ole hinnoiteltu osaksi tavoitekustannusta.

”Toteutusvaihetta koskeva päätös siirtyy nyt näillä näkymin kahdesta neljään kuukautta eteenpäin”, kertoo projektijohtaja Petrus Kukkonen. Käytännössä päätös asiasta tehdään siis vasta syksyn aikana, kun se piti alun perin tehdä kesällä.

Toimintasuunnitelman lähtökohtana on Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin hallituksen aikaisempi päätös, jonka mukaan Ahveniston sairaalan suunnitteluvaihetta voidaan jatkaa kesäkuun loppuun saakka. Allianssin johtoryhmä esittää nyt sairaanhoitopiirin hallitukselle, että se antaa allianssille valtuutuksen jatkaa kehitysvaiheen kestoa heinä-lokakuulle. Hallitus kokoontuu 8.4.2020 päättämään asiasta.

Päätöksenteon siirtyminen koskien Ahveniston sairaalahankkeen toteutusta siirtää hieman myös rakennustöiden suunniteltua aloittamista. Allianssin johtoryhmän esitys ei aiheuta ylimääräisiä kustannuksia sairaanhoitopiirille, vaan jatkotyöskentely toteutetaan nykyisen kehitysvaiheen budjettivarauksen puitteissa. ”Tällä varauksella toimintaa tiivistämällä allianssi voisi jatkaa suunnittelua ja rakennuslupamateriaalien koostamista heinä–lokakuussa 2020”, toteaa Kukkonen.

Ahveniston sairaala -allianssissa ovat mukana Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri, Skanska Talonrakennus Oy, suunnittelun ja konsultoinnin asiantuntijayritys Sweco sekä kolmen arkkitehtitoimiston yhteenliittymä Integrated. Allianssimallista on saatu Suomessa hyviä kokemuksia niin suurissa infra- kuin myös sairaalahankkeissa. Allianssissa työskennellessään kumppanit vastaavat projektin suunnittelusta ja rakentamisesta yhdessä ja muodostavat yhteisen organisaation. Myös onnistumiset ja riskit jaetaan osapuolten kesken.

Petrus Kukkonen
Projektijohtaja