Kansanedustajat tutustuivat Assin uusittuun suunnitelmaan 3D-virtuaalimallin avulla

Tulevaisuuden Ahveniston sairaalan, eli tuttavallisemmin Assin, uusittu hankesuunnitelma esiteltiin kantahämäläisille kansanedustajille maanantaina 2. syyskuuta Assin projektitoimiston Cave-tilassa 3D-mallin avulla. Teknologiaa on käytetty hyväksi suunniteltaessa asiakas- ja käyttäjälähtöistä, maailman inhimillisintä sairaalaa.

– Pidin kunnianhimon tasosta suunnittelussa, rakennuksen filosofia miellytti erityisesti. Kyse ei ole perinteisestä laitoksesta. On tärkeää, että koko maakunnan tilakysymykset huomioidaan suunnittelussa, forssalainen Sanni Grahn-Laasonen (kok.) kiitteli.

Lääkärikoulutuksen omaava riihimäkeläiskansanedustaja Päivi Räsänen (kd.) piti uudenlaista kokonaisuutta mielenkiintoisena.

– Sana inhimillinen tulee hienosti esiin yleisilmeessä. Se, että samassa rakennuksessa on kahvila, ravintola ja kauppa myös alueen asukkaille vähentää myös sairaalassa koettua yksinäisyyttä, kun sinne on helppoa tulla, Räsänen pohti.

Uusittu konsepti säästää kustannuksia noin 60 miljoonaa euroa

Uusitussa Ahveniston sairaala -allianssin työstämässä hankesuunnitelmassa rakennuksen tavoitekustannusta on laskettu aiemmasta 380 miljoonasta eurosta 320 miljoonaan euroon. Merkittävin kustannussäästö saavutettiin jatkamalla nykyisen sairaalakiinteistön C-rakennuksen käyttöä osana Assin suunnitelmaa. C-rakennukseen jää muun muassa tekniikan tiloja, sairaala-apteekki, keittiö, apuvälinekeskus ja muita tukitoimintoja, jotka yhdistetään tunnelilla Assiin.

– Nyt olemme tilanteessa, jossa lukitaan Assin seinät paikalleen ja kehitysvaiheen loppuaika ensi kesään asti keskitytään lähinnä yksityiskohtien hiomiseen ja talotekniseen suunnitteluun. Assin muoto ja toiminnallisuudet on nyt saatu yhteistyöllä hyvään muotoon ja vaiheeseen, sanoo allianssin projektipäällikkö Jari Törnqvist Skanskalta.

Tulevaisuuden keskussairaalan toiminnalliseen suunnitteluun on saatu erittäin merkittävä panos Kanta-Hämeen keskussairaalan hoitoalan ammattilaisilta.

– Käytössämme on ollut koko valtava määrä asiantuntemusta, jota suunnittelijoilla tai rakentajilla ei tavallisesti ole tiloja suunniteltaessa. Yhdessä saamme tilat paremmin vastaamaan tarvetta ja samalla ne ovat myös kustannustehokkaita, Törnqvist kiittää.

Virtuaalimalli nyt kaikkien nähtävillä verkossa

Rakennuksesta on laadittu myös kaksiulotteinen virtuaalimalli, jonka avulla kuka tahansa pystyy kätevästi internetissä tarkastelemaan, minkälaisia tiloista on tulossa. Virtuaalimalli löytyy Assin verkkosivuilta Medialle-osiossa tai suoraan osoitteesta http://www.renderlights.com/assi/

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin johtaja Seppo Ranta näkee, että hankesuunnitelman uusiminen on terävöittänyt entisestään suunnittelua ja lisännyt rakennuksen käytettävyyttä tulevaisuudessa.

– Sen lisäksi, että olemme pystyneet sopeuttamaan kustannuksia, olemme parantaneet tilojen käytettävyyttä. Tiloja pystytään tulevaisuudessa myös sopeuttamaan sen perusteella, mikä on maakunnan väestönkehitys, ikärakenne ja sairastavuus 2030–2040 luvuilla.

KHSHP:n johtaja Seppo Ranta, puh. 044 278 7320
Ahveniston sairaala -allianssin projektipäällikkö Jari Törnqvist, puh. 040 080 2530

Kuva: Maakunnan kansanedustajista Mirka Soinikoski, Johannes Koskinen, Sanni Grahn-Laasonen ja Päivi Räsänen saivat aimo annoksen tietoa Assi-hankkeesta ja lisäksi tapaamisessa keskusteltiin maakunnan edunvalvontakysymyksistä erikoissairaanhoidon hankkeista.

Mirka Soinikoski, Päivi Räsänen, Johannes Koskinen ja Sanni Grahn-Laasonen Assin projektitoimiston Cave-tilassa.