Assin uusi konsepti perustuu kampus-malliin

Tulevaisuuden keskussairaalan Assin konseptia on uudistettu malliin 3.0 joulu–tammikuussa sen jälkeen, kun allianssin johtaminen uudistettiin Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin aloitteesta.

Hankkeen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden saavuttamiseksi perustettiin muutosryhmä, joka työsti kaksi vaihtoehtoista mallia rakennuksesta, joista allianssin johtoryhmä valitsi kokouksessaan 20. joulukuuta konseptin, joka perustuu erillisistä rakennuksista muodostuvaan kampus-ajatteluun. Kampus-mallilla on toteutettu useita moderneja sairaaloita Euroopassa.

Assi 3.0-mallissa kampus muodostuu neljästä erillisestä rakennuksesta, jotka ovat kuitenkin toiminnallisesti yhtä kokonaisuutta ja yhteydessä toisiinsa. Useiden yksiköiden ja toimintojen osalta kulkuyhteydet jopa lyhenevät. Rakennukset ovat Kuuma sairaala, Vuodeosastot, Elektiivinen ja Tukipalvelut. Rakennusten suunnittelu on jaettu neljään ryhmään siten, että jokaista rakennusta suunnittelee oma työryhmä ja suunnittelunohjaus sovittaa kokonaisuuden yhteen.

Assi 3.0 -mallin suunnittelun lähtökohtana on, että nykyistä sairaalakiinteistön C-rakennusta ei hyödynnettäisi lainkaan, mutta lopulliset ratkaisut asiasta tehdään myöhemmin keväällä. On myös päädytty siihen, että allianssille ei rekrytoida uutta projektipäällikköä, vaan KHSHP:n projektijohtaja Petrus Kukkonen vetää hankkeen kehittämisvaiheen loppuun. Tavoitteena on edelleen, että KHSHP:n valtuusto päättää hankkeen siirtämisestä toteuttamisvaiheeseen kesäkuussa, ja rakentaminen voisi alkaa syksyllä 2020.

– Työ on edennyt vauhdikkaasti ja näyttää siltä, että eriyttämällä rakennusteknisesti Assin osat toisistaan allianssi kykenee saavuttamaan tavoitteiden mukaisen kokonaisuuden. Suunnitelma tarkentuu vielä kevään aikana ja erityisesti rakennusten ulkoinen ilme tulee muuttumaan. Esittelemme uudet havainnekuvat ja virtuaalimallin julkisuuteen, kun olemme hieman pidemmällä, projektijohtaja Kukkonen kertoo.

projektijohtaja Petrus Kukkonen,
petrus.kukkonen@khshp.fi  puh. 050 461 7820