Assin peruskiven muurausta juhlistettiin 19.5.2022

Assin peruskiven muurausta juhlistettiin 19.5.2022 sairaalan työmaalla auringon helliessä juhlaväkeä. Tilaisuudessa oli käsin kosketeltavissa iloinen ja onnellinen tunnelma tärkeän askeleen ottamisessa Ahveniston sairaalan projektissa.

Juhlapuheen piti ja ensimmäisenä muuraajana toimi perhe- ja peruspalveluministeri Aki Lindén. Ohjelmassa oli myös lyhyet puheet Ahveniston sairaala -allianssin osapuolilta: sairaanhoitopiirin johtaja Seppo Ranta, Skanska Talonrakennus Oy toimitusjohtaja Tuomas Särkilahti, Sweco Oy aluejohtaja Juha Tanttu sekä Integrated Työyhteenliittymä arkkitehti Matti Anttila.

Aikakapseliin säilöttiin aikakauden esineitä, sekä sairaalaprojektin tärkeitä sopimuksia. Sairaanhoitopiirin johtaja Seppo Rannan laittoi puheensa, eli Assin tarinan, jossa kerrottiin mistä kaikki alkoi, missä olemme nyt ja mitä kohti olemme menossa rakentaessamme maailman inhimillisintä sairaalaa. Valtuuston entinen puheenjohtaja Mauri Ojamäki säilöi kapseliin nuijimansa pöytäkirjan kokouksesta, jossa päätettiin Assin rakentamisen aloittamisesta.

–  Uudet tilat muodostavat myös hyvän työympäristön ammattilaisille tehdä työtään pitkälle tulevaisuuteen, sairaanhoitopiirin johtaja Seppo Ranta totesi puheessaan.

Projektijohtaja Jari Tirkkonen ja projektipäällikkö Eeva Rikkilä-Kettunen laittoivat kapseliin päivän lehden, tämän aikakauden kolikot, maskin, koronatestin sekä muistitikullisen Assin tietoja ja kuvia ennen projektin alkamista, uudesta Sairaalatiestä, miten rakennustyömaa on edennyt ja mitä kohti olemme menossa, eli havainnekuvat. Myös projektin hankesuunnitelma ja tärkeät sopimukset pääsivät aikakapseliin.

–  Maailman inhimillisimmän sairaalan peruskivi on nyt muurattu, hanke jatkuu ja etenee hyvässä hengessä ja täyttä vauhtia. Ympäröivä todellisuus on tehnyt parhaansa hankaloittaakseen toimintaamme; se heittää eteemme koronaa ja Ukrainan tilannetta, keksiköön todellisuus mitä vain, me etenemme, projektijohtaja Jari Tirkkonen sanoo.

–  Uuden sairaalan suunnittelu ja toteutus on pitkä prosessi. Nyt olemme matkan puolivälissä. Haluan kiittää kaikkia tähän mennessä Assi-sairaalan syntymisen ja suunnitteluun osallistuneita keskussairaalan ja Hämeenlinnan kaupungin terveyskeskuksen työntekijöitä, asiakasedustajia ja suunnittelijoita, projektipäällikkö Eeva Rikkilä-Kettunen hymyilee.

Tapahtuman ohjelmasta ja tarjoiluista vastasivat paikalliset ammattilaiset

Tapahtuman juonsi Kanta-Hämeen keskussairaalan mainoshahmonakin tunnettu hämeenlinnalainen näyttelijä Miikka J. Anttila. Musiikista vastasi Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirissä työskentelevä Terhi Lehtonen bändinsä Eesaun Kädet kanssa. Aikakapselin ja tapahtuman muistokauhat työsti sairaalaprojektissa työskentelevä Miikka Mäkitalo.

Aluevastaavat Mikko Rantanen ja Niko Arve vastasivat aikakapselin sinetöimisestä ja asettivat kapselin omaan sille varattuun pesään peruskivessä. Juhlaväki kävi muuraamassa vuorollaan oman kauhallisensa Assin peruskiveen ja toivottivat samalla tulevalle maailman inhimillisimmälle sairaalalle onnea ja pitkää ikää.

Ahveniston sairaala -allianssi rakentaa maailman inhimillisintä sairaalaa

Ahveniston sairaala on tulevaisuuden terveydenhuollon ja uuden sukupolven sairaala sekä palvelukeskus, jota rakennetaan Ahveniston luonnonpuiston kupeeseen Hämeenlinnaan.

Tavoitteenamme on luoda Kanta-Hämeeseen korkeatasoinen terveydenhuollon keskittymä, joka vastaa tulevaisuuden terveydenhuollon tarpeisiin asiakaslähtöisesti. Tulevaisuudessa Assi toimii Kanta-Hämeen hyvinvointialueen keskussairaalana. Ahveniston sairaala eli Assi valmistuu arviolta vuonna 2025, käyttöönotto vuonna 2026.