Vammaisneuvosto vieraili projektitoimistossa – Keskustelussa Assin esteettömyys

Viikko on vierähtänyt kuin varkain perjantaihin. Vilkaistaan vielä ennen viikonloppua maanantaita, joka alkoi virkeästi Hämeenlinnan vammaisneuvoston vieraillessa täällä projektitoimistolla.

Tutustuimme vammaisneuvoston edustajien kanssa sairaalan kokonaiskonseptiin ja tarkastelimme yhdessä yksiköiden sijoittumista. Puheenaiheeksi nousivat erityisesti rakennuksen esteettömyys näkö- ja liikuntavammaisten perspektiivistä.

Invalidiliitto määrittelee esteettömyyden ihmisten moninaisuuden huomioonottamiseksi rakennetussa ympäristössä. Esteettömyys on liiton mukaan myös yhdenvertaisuutta.

Me täällä Ahveniston sairaala -allianssissa haluamme olla luomassa entistä yhdenvertaisempia palveluita Hämeeseen.

Maanantaiaamuna projektitoimistossa keskusteltiin muun muassa siitä, millainen rakennuksen ääniohjaus tulee olemaan ja kuinka näkövammaiset voivat toimia tilassa mahdollisimman itsenäisesti.

Esteettömyyttä voidaan parantaa monin eri keinoin, muun muassa induktiosilmukan ja äänimajakoiden avulla. Erilaisilla ääniopasteilla voimme tehdä sairaalaan saapumisen ja siellä toimimisen helpommaksi.

Esteettömyys on meidän kaikkien etu.

Varsinkin sairaalan kaltaisessa rakennuksessa tämä on otettava huomioon: moni Assissa vierailemaan tulevista voi olla hetkellisesti tavallista heikommissa voimissa. Tällöin ovi ei aukeakaan samalla ripeydellä kuin tavallisesti.

Automaattisesti avautuvat ovet nousevat tuolloin arvoon arvaamattomaan.

Toisille tilojen mahdollisen hyvä esteettömyyden taso on välttämättömyys pysyvän toimintakyvyn rajoitteen vuoksi. Näkevä ei pysty koskaan asettumaan täysin näkövammaisen saappaisiin, vaan tarvitsemme juuri hänen kokemustaan suunnittelun tueksi.

Jotta voimme todella yltää tavoitteeseemme – eli maailman inhimillisimmäksi sairaalaksi, on Assin oltava avoinna kaikille.

Seuraavan kerran tapaamme vammaisneuvoston kanssa maaliskuussa. Esteettömyys on iso kokonaisuus, jonka edistämiseksi on paljon tehtävää.

Otamme haasteen avosylin vastaan!