Toiveesta taiteeksi, taiteesta teoksi – Taide-esikoululaiset suunnittelivat sairaalan

Huoneen täyttää hiljainen kohina, sellainen joka tyynnyttää. Tuntuu kuin makaisin auringossa lämmenneen kiven päällä. Pienet kalat käyvät näykkimässä varpaitani.

Aamulla hoitaja kävelee luokseni. Unohdin jo olevani sairaalassa.

Edellä oleva tekstinpätkä kuulostaa varmaan utopistiselta. Saatat miettiä, mitä kaikki edellä kuvaamani maksaa, ovatko ideani ollenkaan toteutettavissa ja mitä ihmettä tuo kalajuttu oli olevinaan.

Aikuisuuden myötä opimme realistisuutta, niin hyvässä kuin pahassa. Toisinaan, jo ennen idean syttymistä olemme menneet itse tyrmäämään omat hyvät ideamme. Jos luovuuden liekki leimahti, se myös sammui nopeasti sihahtaen.

Siksi lasten apu onkin niin arvokasta.

Verkatehtaan taide-esikoulun lapset ovat suunnitelleet tulevaa sairaalaa Verkatehtaan esiopetuksen lastentarhaopettaja Marjo Oksasen ja Visuaalisten taiteiden AIMO-koulun rehtori Pekka Lehtimäen johdolla, jotka ovat työstäneet suunnitelmista projektitoimistomme seinälle kolmiosaisen taideteoksen otsikolla ”Tulevaisuuden sairaala”.

Lasten mukaan uuteen sairaalaan on tultava muun muassa sauna, kauheasti sänkyjä, hyvä leikkipaikka, uima-allas, ravintola ja tanssitila… Eläimiäkin sieltä tulisi löytyä.

– Lapsilla on suunnaton mielikuvitus, jota meidän pitää vain ruokkia. Keskustelimme lasten kanssa sairaalasta ja siihen liittyvistä asioista todella paljon, minkä jälkeen lapset piirsivät rauhassa tajunnanvirtaa. Sitä ei koskaan tiedä, mihin se johtaa, Marjo kertoo.

Ensiksi lapset piirsivät yhteisten keskustelujen innoittamina erilaisia kuvia, minkä jälkeen Oksanen koosti työt ja keskustelut kokonaisuuksiksi jatkokäyttöä varten. Lopullinen työ tuotettiin värikalvolle tietokoneella. Työskentely on ollut satakielipedagogiikan mukaista.

Taide-esikoululaisten taideteos Ahveniston sairaalan projektitoimiston seinällä.
Pöydän ääressä istuu neljä esikoululaista ja AIMO-koulun rehtori Pekka Lehtimäki käy läpi lasten piirrustuksia.

– Tilojen suunnittelun lisäksi lapset ovat miettineet muun muassa valelääkäreitä ja sitä, mikä tekee lääkäristä oikeanlaisen, Oksanen kertoo.

Oksanen ja Lehtimäki kertovat, että taideteoksen tekeminen lasten kanssa on ollut kuin tutkimustyötä. Kun materiaalia on käyty läpi, on huomattu tiettyjen aiheiden toistuvan kerta toisensa jälkeen ja korostuneen sairaalan suunnittelussa tärkeiksi tekijöiksi. Näin aineistosta on löytynyt ikään kuin tutkimuksen tuloksia.

– Meidän tehtävänämme on ollut vetää materiaalia yhteen, päätellä mitä mikäkin tarkoittaa ja mitä lapset oikeasti asiasta ajattelevat.

Koittaa päivä, kun taideteosta tullaan kiinnittämään omalle paikalleen.

Taideteoksen tekijät ovat työhönsä silminnähden tyytyväisiä. Projektitoimisto on yhtäkkiä täynnä naurua, kiherrystä ja onnellista ylpeyttä. Pulla tuoksuu ja kohta seikkaillaan 3D-lasit päässä CAVE-virtuaalitilassa.

Viereisellä pellolle koerakentamisesta syntyneet maakasat ovat toistaiseksi ainoa konkreettinen merkki siitä, että joskus vielä siihen nousee uudenlainen terveydenhuollon palvelukeskus.

– Toi on mun. Mä piirsin ton, kuiskaillaan vuorotellen ja osoitellaan tauluja.

Jokaiselta eskariryhmän lapselta on otettu mukaan ideoita lopullisiin kolmeen tauluun, sillä on tärkeää tulla kuulluksi. Nähdä, että itse voi vaikuttaa ja olla mukana luomassa hyvää.

Otamme edelleen vastaan kehitysideoita sairaalan rakentamiseen. Anna ajatustesi lentää, jaa ne kanssamme ja vaikuta. Ole osa tarinaamme.

Esikoululaisten tekemään taideteosta kiinnitetään Ahveniston sairaalan projektitoimiston seinälle