Sairaanhoitopiirin henkilökunta on hankkeessa mukana

Hankkeeseen on saatu uusia ihmisiä töihin. Sairaanhoitopiirin henkilökunnasta irrotetaan kahdeksan vastuuhenkilöä, joita kutsumme hankkeessamme Superkäyttäjiksi tai SuperUsereiksi. Heidän lisäksi saamme mukaan myös yhden asiantuntijalääkärin työskentelemään hankkeessa 1-3 päivää viikossa. Olemme kovin iloisia saadessamme heidät mukaan tiimiin!

Ohessa SuperUserimme Pirjo Koskela esittäytyy.

Sairaanhoitaja Pirjo Koskela seisoo ikkunan vieressä työasussaan ja katsoo kameraan.

Olen Pirjo Koskela ja aloittanut Kantasairaalan suunnittelun SuperUserina edustaen Lapset ja perhe -työryhmää käyttäjän näkökulmasta. Olen koulutukseltani kätilö ja tullut töihin Kanta-Hämeen keskussairaalaan vuonna -97 synnytys- ja naistentautien yksikköön. Lisäkoulutuksen myötä olen nykyisin samassa yksikössä apulaisosastonhoitajana. Lisäksi olen toinen Titania työvuoro-ohjelman pääkäyttäjistä sairaalassa.

Olen aina lähtenyt mielelläni mukaan erilaisiin hankkeisiin ja projekteihin. Ensikosketukseni sairaalaremontointiin sain 2000-luvun alkupuolella, jolloin remontoitiin Kanta-Hämeen keskussairaalan synnytys- ja naistentautien vuodeosastoa ja osaston toiminta siirrettiin väistötiloihin. Henkilökunta sai jo tuolloin aktiivisesti osallistua tilasuunnitteluun ja tehdä yhteistyötä arkkitehtien kanssa.

Muutama vuosi sitten osallistuin äitiyspoliklinikan pintaremonttiin asiantuntijan näkökulmasta ja viime vuonna aloitettiin synnytyssalien remontointihanke, jonka varsinainen toteutus aloitettiin tänä vuonna ja on nyt juuri parhaillaan käynnissä. Näissä kahdessa jälkimmäisessä hankkeessa molemmissa remonttivaiheistukset ovat olleet tärkeässä roolissa. Tämän lisäksi oli tärkeää miettiä, miten jäljelle jääviä tiloja pystytään käyttämään normaalitoimintaan, sillä mitään väistötiloja ei ole ollut käytössä.

Olen omalta osaltani erittäin innostunut uuden sairaalan suunnittelusta. On hienoa saada suunnitella toimintaa ja tiloja niin, ettei olemassa olevat rakenteet tai seinät rajoita suunnittelua. Näin voimme innovoida juuri niin, että se vastaa tulevan toiminnan tarkoituksenmukaisuutta ja henkilökunnan joustavaa työskentelyä.

Haastavinta toki on juuri se, että pitäisi visioida asioita pitkälle tulevaisuuteen: Miten ja missä ihmiset haluavat itseään hoidettavan, minkälaisia palveluja halutaan sairaanhoidon lisänä, kasvaako kotiin tuotettava sairaanhoito joidenkin potilasryhmien osalta ja niin edespäin.

Tulevan syksyn aikataulu tulee olemaan sairaalasuunnittelun kannalta erittäin kriittinen ja kiireinen. Tähän ”suunnittelujunaan” hyppään mielelläni mukaan.

Pirjo Koskela
Apulaisosastonhoitaja, kätilö, yksi sairaanhoitopiirin vastuuhenkilöistä Kantasairaala-hankkeessa