Halusimme nähdä, miten sairaalan yksiköt kannattaa oikeasti sijoittaa – ostimme lankaa ja nastoja

Sairaala on kokonaisuus, ei toisistaan erillisiä yksikköjä. Sen tilajärjestys ei määräydy sattumanvaraisesti, vaan sairaalan jokainen osa on paikallaan syystä. Sairaalan eri toimijoiden välisen yhteistyön on toimittava ja tarvikkeiden, laitteiden, henkilöstön ja potilaiden liikkumisen tilasta toiseen on onnistuttava ongelmitta.

Parhaiten työnsä tuntevat sen tekijät.

Tarvitsimme sairaalan työntekijöitä kuvaamaan yksiköiden välisiä yhteyksiä. Ensiksi asetimme huopakankaalle yksiköiden nimet. Tämän jälkeen pyysimme henkilöstöä vetämään eri värisiä lankoja merkitsemään yksiköiden välistä liikennettä.

Jokaisella värillä oli oma merkityksensä:

Punainen = Toiminnan kannalta kriittiset yhteydet
Vihreä = Potilasliikenne
Keltainen = Henkilöstöliikenne
Sininen = Laite- ja diagnostiikkaliikenne. Tähän ryhmään kuuluvat esimerkiksi kuvantamislaitteet.
Valkoinen = Materiaalivirrat. Tällä havainnollistettiin muun muassa lääkkeiden liikkumista yksiköiden välillä.
Musta = Pienemmät välineet, välinehuolto.

Kun kokonaisen sairaalan sisäinen liikenne ”laitetaan langoiksi”, syntyy aikamoinen vyyhti.
Työskentelyn toisessa vaiheessa muutimme tiedot digitaliseen muotoon, mikä selkeytti tuloksia. Digitalisoituna tiedon voi jalostaa mahdollisimman pitkälle. Olemmekin kehittäneet mallin tietoja eteenpäin työstämisen ja koontianalysoinnin vaiheissa.

Yksikköjaon lankamalli. Kuvassa eri väriset langat on kiinnitetty yksiköstä toiseen nastoilla kuvaamaan yksikköjen välistä liikennettä.
Lankamallin digitalisointi tulosteena projektitoimiston seinällä.

Vaikka lopputuloksena on nollista ja ykkösistä muodostuva malli, konkreettisesti yhteyksien vetäminen puolustaa itseään. Se pakottaa ihmisiä miettimään asiaa pitkällisemmin, sillä langalla ja nastalla jaksetaan muodostaa yhteyksistä vain tärkeimmät.

Kuinka sitten hyödynnämme kättemme työtä?

Lankamalli avustaa arkkitehtejä työssään. Se on tuonut heille lisää ymmärrystä esimerkiksi kuntoutuksen roolista sairaalan toiminnallisessa verkostossa. Tiesimme tietenkin jo aiemmin, että kuntouksesta lähtee paljon yhteyksiä muualle sairaalaan. Nyt meillä on aiempaa enemmän näyttöä siitä, kuinka verkostomaisesti se todella toimiikaan.

Arkkitehtimme arvostavat suuresti Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin työntekijöiden antamaa työpanosta lankamallia muodostaessa. Ammattilaisten työskennellessä yksinkertaisillakin tarvikkeilla voi päästä jo todella pitkälle.

Teemu Kiiveri
Kirjoittaja työskentelee prosessiasiantuntijana Ahveniston sairaala –allianssissa. Kiiveri tuo allianssiin sairaalaprosessien asiantuntijuutta ja toimii sairaalan toiminnan kehittämisen sekä sairaalasuunnittelun tukena.