Älykäs sairaala
Perinteinen sairaalan rakentaminen alkaa tontin ja tilojen suunnittelulla toiminnan tarpeet huomioiden. Kun tähän perinteiseen sairaalarakentamiseen lisätään sana älykäs (Smart Hospital) tulee teknologia vahvasti esiin.
Teknologian nopea kehittyminen on saanut aikaan sen, että sairaala ei rajoitu enää pelkästään rakennuksen seiniin, kun sairaala on monin eri tavoin yhteydessä verkkoon. Älykästä sairaalarakentamista on tehtävä yhteistyössä teknologian osaajien kanssa, jolloin rakentamista tuetaan erilaisin ICT-ratkaisuin, jotka puolestaan ovat toimiessaan varsin näkymättömässä roolissa.
Tulevaisuuden sairaaloissa niin sanottua talotekniikkaa ohjataan pääosin verkon kautta. Lämpötila, valot, ilmanvaihto, hissit ja muut huolletaan sekä korjataan ennakoivasti verkon kautta.
Termillä Iot (Internet of Things) tarkoitetaan esineiden liittämistä verkkoon, minkä kautta esineistä ja laitteista tulee verkon osia. Näin sairaaloiden taloteknisiä tukipalveluja voidaan ohjata hyvinkin etäältä ja automaatiota hyödyntäen. Kiinteistöautomaatio on tämän päivän rakentamisen arkipäivää.
Älykkään sairaalan rakentaminen on vielä tätäkin enemmän.
Kun kehittyvään taloautomaation ja kiinteistöjen huolintaan lisätään digitalisaation varaan rakennettuja toiminnallisuuksia, tarvitaan paljon enemmän yhteistyötä toimintoprosesseista vastaavien ammattilaisten ja palveluja käyttävien asiakkaiden kanssa.
Ajasta ja paikasta riippumattomat toimintaprosessit ja asiakasohjautuvat palvelut tulisi kytkeä niin sanotusti älykkään sairaalan toimintoihin siten, että paikantaminen, tunnistaminen ja ympäristön automaattinen muokkaaminen ovat sujuvaa ja palvelevat asiakasta.
Miltä kuulostaa esimerkiksi se, että aamulla herätessäsi mobiililaitteesi ilmoittaa sinulle joukkoliikenteen aikataulut tulevan päiväkirurgian käynnin saapumista varten? Samalla voit kirjautua tulevalle käynnille ja laittaa viestin saapumisen aikataulustasi. Ammattilainen on saanut tiedon saapumisesta ja mahdolliset kommentit päivän leikkaustapahtumaa varten.
Älykkään sairaalan ovella tervehditään ja tietotekniset opasteet näyttävät reitin odotustilaan ja neuvovat operaatioon valmistautumisessa. Leikkauksen jälkeen saat tilaamasi ruoka-annoksen ja mahdolliset sähköiset viihdepalvelut toiveesi mukaiseen huoneeseen, jossa valaistus, lämpötila ja ilmastointi ovat säädetty halutun mukaisesti. Samassa yhteydessä mobiililaitteessasi on (omakannan palvelujen kautta) tiedot toimenpiteestä ja jatkohoito-ohjeet ovat jo tiedossa haluamassasi muodossa. Jatkohoito-ohjeistusta tuetaan sairaalasta mukaan saamilla oppivilla apuvälineillä ja älyvaatteilla.
Digitalisaation hyödyntämisestä rakentamisen elinkaarimalleihin on vielä kovin vähän kokemuksia. Tämän yhteistyön aloittaminen tarvitsee rohkeutta miettiä uudenlaisia tapoja tuottaa sairaalapalveluita.
Digitalisaatio on tullut jäädäkseen riippumatta siitä, että hyödynsimme sitä tai emme. Yhteistyöllä pääsemme parhaiten edistämään tulevaisuuden ratkaisujen toteutumista tulevassa kantasairaala hankkeessamme.
Ari-Pekka Paananen,
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän tietohallintojohtaja