Allianssin projektipäällikkö Jari Törnqvist esittäytyy

Hei,

minun nimeni on Jari Törnqvist ja toimin tämän hankkeen allianssin projektipäällikkönä. Tulen Porista, missä asustelen vaimon kanssa. Kantasairaala-hankkeen myötä tulen viettämään viikot hankkeen ytimessä, eli Ahvenistonmäellä. Intohimoinen harrastukseni on golf, joka auttaa minua irtaantumaan töistä. Näin ollen minut voi löytää arki-iltaisin Hämeenlinnan alueen golf-kentiltä. Peliseuraksi saa tulla!

Skanskan palveluksessa olen ollut jo 16 vuotta… Kylläpäs aika vierähtää nopeasti. Sinä aikana olen kerennyt toimimaan monessa tehtävässä.

Niistä tätä meidän yhteistä hanketta palvelee parhaiten Kauppakeskus Puuvillan toteutus, missä olin mukana hankkeen kehitysvaiheesta loppuun saakka projektipäällikkönä vastaten suunnittelun ohjauksesta. Tämän lisäksi tietysti Kainuun uuden sairaalan allianssissa projektijohtajana toimiminen kehitysvaiheen ajan. Kainuun vaaroilla meni melkein kaksi vuotta.

Nämä edellä mainitut aiemmat työtehtäväni palvelevat minua tässä hankkeessa parhaiten sen vuoksi, että molemmissa hankkeissa toimimme niin kuin allianssissa kuuluu toimia. Eli toimimme avoimesti, valinnat tehtiin hankkeen parhaaksi, päätökset tehtiin yhdessä, emme syytelleet, kuuntelimme toisten ideoita, kunnioitimme toisiamme, vastasimme yhdessä riskeistä sekä annoimme tunnustusta onnistumista.

Allianssin projektipäällikkö seisoo jämäkästi etualalla. Taustan seinälle on kiinnitetty paljon eri värisiä muistilappuja, joiden avulla hankkeen vaiheita on suunniteltu.

Vaikka Puuvillan hanke ei ollutkaan allianssihanke, niin silti pystyimme toimimaan näiden periaatteiden kanssa. Siihen ei oikeasti tarvita muuta kuin oikeanlaiset ihmiset. Olen toiminut pitkään pienessä Satakunnan yksikössä, missä me toimimme sisäisesti näiden periaatteiden mukaisesti. Olen jo siinä kasvanut sisään allianssimaailmaan.

Allianssi ei ole mikään taikatemppu, mikä muuttaa kaikki asiat parhaaksi kaikkien toiveet huomioiden. Allianssi kuitenkin auttaa kasaamaan yhteen oikeat erikoisasiantuntijat oikeaan aikaan. Kovalla työllä sekä hyvällä innovoinnilla saamme aikaan tavoitteiden mukaisen sairaalan.

Henkilökohtaisesti itselleni tärkein tehtävä hankkeen sisällä on varmistaa, että kaikki projektissa työskentelevät henkilöt toimivat allianssin periaatteiden mukaisesti. Pitkässä hankkeessa on vaarana, että vanhat tavat toimia rakennushankkeissa muistuvat mieleen. Tämä näkyy heti häiriötekijänä henkilöstön ilmapiirissä.

Jo tarjousprosessista saakka minulle on muodostunut ajatus, että hankkeeseemme on saatu kasattua oikeat ihmiset toteuttamaan uutta sairaalaa. Kiitos tässä vaiheessa kaikille osapuolille. Tosin elämme tällä hetkellä korkeasuhdanne aikaa, mikä tulee näkymään hyvien tekijöiden osalta resurssipulana. Mutta näihin meidän pitää vain reagoida yhdessä riittävän ajoissa.

Viime torstain Big Room -päivillä työskenteli meidän kanssa viimeistä päiväänsä rakennuttajakonsulttimme Pekko Pennanen. Olisimme kaikki mielellämme pitäneet Pekon hankkeessa mukana. Joka tapauksessa kiitän Pekkoa kaikkien puolesta hienosta työstä hankkeen eteen ja toivotamme hänelle menestystä tulevassa tehtävässään!

Odotan innolla, minkälaisia kokemuksia saavutamme yhdessä tämän hankkeen puitteissa.