Millainen on tulevaisuuden poliklinikkakäynti?

Vatsani on ollut pidempään jo kipeänä ja asia alkaa jo huolestuttaa. Soitan terveyskeskukseen ja saan ajan kohtuullisen pian, jo parin viikon päästä. Terveyskeskuslääkäri tutkii minut, käyn verikokeissa ja soitan noin viikon kuluttua uudelleen lääkärille. Hän toteaa, että tarvitsen lähetteen erikoissairaanhoitoon.

Odottelen aikaa kaksi kuukautta ja pääsen sitten poliklinikalle, jossa ilmoittaudun sihteerille, odotan sitten pääsyä lääkärin vastaanotolle ja tämän jälkeen sairaanhoitaja varaa minulle ajat jatkotutkimuksiin. Lääkäri toteaa, että tarvitsen toisenkin asiantuntijan apua ja tekee lähetteen toiselle erikoisalalle. Odottelen tätä aikaa kaksi kuukautta…

Entä tulevaisuudessa? Täytän netissä sairaalan sivuilta löytyvän oirekyselylomakkeen ja ohjelma kertoo minulle, että tarvitsen asiantuntijan apua. Viiden minuutin kuluttua sairaanhoitaja soittaakin minulle ja tekee vielä lisäkysymyksiä. Hän toteaa, että oireet viittaavat vaivaan, joka vaatii lääkärin tutkimusta. Sovimme, että tulen seuraavana päivänä sairaalaan.

Opastekyltti, jossa lukee

Sairaalan odotustila löytyy helposti ja hetken kuluttua pääsen tutkimushuoneeseen. Tutkimuksen jälkeen lääkäri pyytää paikalle vielä toisen erikoisalan konsultin. Saan kotihoito-ohjeet ja lääkereseptin ja palaan huojentuneena kotiin.

Vai hoituuko kaikki sittenkin virtuaalisesti keskustellen asiantuntijoiden kanssa?

Miten sinun mielestäsi avopalvelujen tulisi toimia tulevaisuuden terveydenhuollon palvelukeskuksessa? Mitkä asiat ovat tärkeitä – laadukkaan ja turvallisen hoidon lisäksi?

Eeva Rikkilä-Kettunen, projektipäällikkö