Otetaanpa vähän ajallista perspektiiviä sairaalasuunnitteluun

Potilaiden aktivointia pidettiin viihtyvyyden ja kuntoutuksen kannalta tärkeänä, niinpä rakennuksissa pidettiin taidenäyttelyjä ja musiikkiesityksiä, sekä esitettiin kuuluisia kreikkalaisia draamoja. Myös urheilukilpailuja järjestettiin säännöllisesti Asklepioneissa. Niihin osallistuivat sekä potilaat, että ulkopuoliset. Ruokakin oli monipuolista ja hyvää, ja siitä tulivat nauttimaan myös kaupunkilaiset.

Kreikkalaiset olivat oppineet ennustamisen olevan vaikeaa.

He aavistivat, että tulevaisuudessa olisi käytössä ehkä aivan uusia tapoja hoitaa terveyteen liittyviä ongelmia. Niinpä kaikki Asklepionit rakennettiin mahdollisimman muuntojoustaviksi. Tilat olivat geneerisiä ja ne voisivat myöhemmin toimia vaikkapa kauppahalleina tai kirjastoina.

Professori Dimitrios Sotiriou tunnetaan modernin Asklepionin isänä. Hänellä oli unelmana rakentaa Ateenan keskustaan prototyyppi, jonka piti valmistua vuoden 2004 olympiakisoihin. Projekti ei toteutunut mutta ajatukset jäivät elämään.

Parhaissa viime vuosina Eurooppaan rakennetuissa sairaaloissa on nähtävissä Asklepioneista saatua inspiraatiota. Ne sijaitsevat siellä missä on elämää. Ne ovat avoimia julkisia rakennuksia, jotka toivottavat vierailijat tervetulleiksi. Ne ovat paikkoja, joissa kannattaa käydä, minkä lisäksi niiden tilat on suunniteltu mahdollisimman geneerisiksi. Voihan olla, että muutaman vuosikymmenen jälkeen nyt suunniteltuja tiloja ei sairaaloissa tarvita enää lainkaan.

Kaksi kuvaa rinnakkain. Vasemmassa kuvassa on italialaisen sairaalan valoisa aulatila, jossa on paljon viherkasveja ja valoa. Tasanteella on aurinkovarjoja, joiden alla istuu ihmisiä. Oikeanpuoleisessa kuvassa on toisen sairaalan aulaa. Tilan keskellä on kierreportaat ylempiin kerroksiin, ja taustalla näkyy muiden kerrosten tasanteita. Aulassa kävelee ihmisiä. Aulan lattioihin on piirretty paksut viivat merkkaamaan kulkusuuntaa.

Oheistetuissa kuvissa löytyy kaksi esimerkkiä Italiasta. Piemontessa sijaitsevan Asti-nimisen kaupungin uuden sairaalan pääaulassa järjestettiin pari vuotta sitten maailman toiseksi suurimman pyöräilykilpailun, Giro d’Italian, yhden etapin lähtö.

Venetsian vieressä sijaitsevan Mestre-nimisen kaupungin uuden sairaalan trooppisissa puutarhoissa venetsialaisetkin käyvät lounaalla, kahvilla ja drinkeillä. Talvella on mukavan lämmintä ja kesällä taas viileämpää kuin vanhan kaupungin katukahviloissa.

Tehkäämme uudesta sairaalastamme Suomen ensimmäinen kansainvälisen tason moderni Asklepion!

Hyvää uutta vuotta kaikille toivottaen,

Hennu Kjisik, arkkitehti, TEAM INTEGRATED