Assin tekijät: Projektisihteeri Kristina Pekarila, inhimillisesti ja sydämellä

Kristina Pekarila on ollut mukana Assi-sairaalaprojektissa jo vuodesta 2020 lähtien. Hän toimii projektisihteerinä ja vastaa siitä, että tiimin arki sujuu mutkattomasti. – Päädyin hankkeeseen hieman sattumalta. Olin töissä keskussairaalan neuvonnassa määräaikaisena, kun näin intrassa ilmoituksen, että Assi-projektiin haetaan projektisihteeriä. Päätin rohkaistua ja hain – ja tässä sitä nyt ollaan! Kristina kertoo hymyillen. Hänen tehtävänsä on monipuolinen, ja hän näkee tärkeimmäksi roolikseen tiiminsä työskentelyn helpottamisen. – Pyrin silottamaan tietä niin, että muut voivat keskittyä olennaiseen. Se on todella antoisaa työtä, hän lisää.

Kunnia olla mukana merkittävässä hankkeessa

Kristinaa innostaa erityisesti sairaalan merkitys niin nykyisille kuin tuleville sukupolville. – On todella liikuttavaa olla mukana rakentamassa sairaalaa, joka palvelee meidän vanhempiamme, itseämme ja lapsiamme. Sairaalasta tulee nykyaikaisempi ja paremmin tämän päivän tarpeisiin soveltuva, hän kertoo.

Unohtumattomia hetkiä ja uusia kokemuksia

Kristina muistelee projektin varrelta useita ikimuistoisia hetkiä. Yksi mieleenpainuvimmista oli osallistuminen peruskiven muuraukseen ja harjannostajaisiin. – En ollut koskaan ennen päässyt osallistumaan tällaisiin tapahtumiin, ja oli hienoa olla mukana järjestämässä niitä. Piti tehdä taustatyötä ja ottaa selvää perinteistä, mutta se oli sen arvoista. Olin valtavan ylpeä siitä, että saimme yhdessä juhlistaa merkittävää merkkipaalua, hän muistelee.

Rakennusalan maailma on avautunut Kristinalle täysin uudella tavalla, ja päivittäinen työmaiden seuraaminen on tarjonnut paljon uutta oppia. – On ollut mahtavaa nähdä, miten torninosturit nousevat ja seinät kohoavat. Näen päivittäin, kuinka suunnitelmat muuttuvat konkreettisiksi ratkaisuiksi, hän iloitsee.

Tiivis työyhteisö kantaa eteenpäin

Kristina arvostaa työyhteisöään ja tiivistä yhteistyötä eri tiimien välillä. – Meillä on uskomattoman hyvä työporukka, joka tukee toisiaan ja jakaa saman päämäärän. Yhteistyö on elintärkeää, ja se toimii meillä todella hyvin. Työilmapiirimme on positiivinen ja kannustava, mikä tekee töihin tulemisesta mukavaa, hän kertoo.

Työn ja vapaa-ajan tasapaino

Vaikka projekti on iso ja vaativa, Kristina pitää huolta työn ja vapaa-ajan tasapainosta. – Oma perheeni pitää kyllä huolen siitä, etten pohti työasioita vapaa-ajalla! Pyrin tietoisesti vaalimaan vapaa-aikaani ja uskon, että henkinen hyvinvointi on avain työssä jaksamiseen, Kristina pohtii.

Tulevaisuuden inhimillisin sairaala

Jos Kristina saisi kertoa yhden asian Kanta-Hämeen asukkaille, hän korostaisi sairaalan inhimillisyyttä. – Tämä sairaala on suunniteltu asiakasta silmällä pitäen, jokaista tilaa myöden. Tavoitteenamme on rakentaa toimiva ja inhimillinen kokonaisuus, joka palvelee mahdollisimman hyvin, hän painottaa.

Jos sairaalahanke olisi elokuva, Kristina antaisi sille nimen ”Keskelle peltoa” – jos se olisi komedia. – Meillä on niin hulvattoman hauska työyhteisö, että tästä tulisi mahtava komedia. Huumori auttaa jaksamaan, ja olemme kokeneet monia huvittavia hetkiä vuosien varrella, hän nauraa. Jos taas elokuva olisi draama, se saisi nimen ”Assi, maailman inhimillisin sairaala”.

Oma työpiste on paras paikka

Kristinan suosikkipaikka työmaalla on hänen oma työpisteensä työmaatoimiston ylimmässä kerroksessa. – Työpisteeltäni näen sekä työmaan että Ahveniston luonnon. On ihanaa olla osana tätä yhteisöä ja nähdä työn eteneminen lähietäisyydeltä. Viihdyn täällä erinomaisesti – tunnen itseni todella onnekkaaksi!

Jos Kristina voisi valita yhden supervoiman, jonka avulla työ sujuisi entistä paremmin, se olisi parempi stressinsietokyky. – Rakennusprojektissa on paljon paineita ja aikataulut tiukkoja. Vaikka tilanne on usein kiireinen, parempi stressinsietokyky auttaisi pitämään mielen rauhallisena ja keskittymään olennaiseen. Tasapaino on tärkeää, hän toteaa hymyillen. Kristina uskoo vahvasti siihen, että henkinen hyvinvointi ja kyky käsitellä stressiä ovat avain onnistuneeseen työpäivään – ja hyvään lopputulokseen koko projektissa.