Assin tekijät - ICT projektipäällikkö Harri Halinen

Harri Halinen, 45-vuotias Hämeenlinnasta, on ICT-projektipäällikkö, joka johtaa uuden sairaalan IT- ja teknologiakokonaisuutta. Perheenisän rooliin kuuluvat vaimo, tytär ja kaksi poikaa – sekä kaksi kissaa, jotka ovat nyt kotona ainoat pienokaiset, kun kaksi vanhinta lasta ovat jo lentäneet pesästä.

– Minun tehtäväni on varmistaa, että kaikki sairaalan IT-järjestelmien suunnittelu ja toteutus sujuvat moitteettomasti. Tiimissäni on 13–15 ammattilaista, ja tärkein hommani on huolehtia siitä, että he saavat tehtyä työnsä mahdollisimman sujuvasti, Harri kertoo.

Uusi sairaalahanke on Harri Haliselle ainutlaatuinen tilaisuus.

– Olen aina halunnut tehdä jotakin merkittävää. Tämä hanke on juuri sitä. Päädyin mukaan valtakunnallisen terveydenhuollon palveluita tuottavan yrityksen kehitysjohtajan tehtävästä, koska koin, että tällä projektilla on mahdollisuus luoda jotakin todella vaikuttavaa. On upeaa olla mukana luomassa julkisella rahoituksella toteutettua sairaalaa, joka palvelee meidän alueen ihmisiä parhaalla mahdollisella tavalla.

Tulevaisuuden sairaala asiakkaiden ja henkilöstön iloksi

Harri puhuu intohimolla sairaalan tarjoamista mahdollisuuksista niin asiakkaille kuin henkilöstöllekin.

– Uusi sairaala tarjoaa todella modernit ja toimivat tilat, joissa käyntikokemus on vaivaton ja miellyttävä. Lisäksi uusi infrastruktuuri tukee meidän ammattilaisten arkea ja parantaa palveluiden laatua, hän painottaa.

Yksi Harrin ikimuistoisimmista hetkistä projektin aikana liittyy työmaan tunnelmiin talvella 2022.

– Työmaalla oli samaan aikaan seitsemän nostokurkea, ja ne oli koristeltu jouluvaloilla, jotka loistivat synkän talvisään keskellä. Se oli mahtava näky ja toi valoa harmauteen.

Yhteistyö vie projektin maaliin

Projektin onnistuminen on tiimityötä, ja Harri Halinen on siitä ylpeä.

– Meillä on todella hyvä tiimi. Teemme tiivistä yhteistyötä IT-tiimin, sairaalan rakennusporukan ja toiminnallisen muutoksen edustajien kanssa. Yhteistyössä on voimaa, ja se on todistettu monesti.

Vaikka projektin mittakaava on suuri, Harri osaa tasapainottaa työn ja vapaa-ajan.

– Työt tehdään silloin kun niitä on, ja muuten lepäillään. Tähän asti on mennyt ihan mukavasti, Harri hymyilee.

”Kahvilla uudessa sairaalassa”

Kun Harri Halinen pohtii, mitä hän haluaisi kertoa Kanta-Hämeen asukkaille uudesta sairaalasta, viesti on selvä.

– Meille rakentuu Suomen – ja ehkä jopa maailman paras sairaala. Tulevaisuudessa saat nauttia huippuammattilaisten palveluista turvallisessa ympäristössä. Ja kun sairaala valmistuu, kannattaa tulla käymään ihan vain kahvilla ihailemassa upeaa kokonaisuutta!

Jos sairaalahankkeesta tehtäisiin elokuva, Harri kutsuisi sitä ”Assin enkeleiksi”.

– Se olisi kuin urheiluelokuva, jossa joukkue riitelee ja kamppailee aluksi, mutta yhdessä tekeminen vie heidät lopulta voittoon. Näin tulee tapahtumaan meilläkin, kun muutto uuteen sairaalaan on ohi, Harri virnistää.

Tulevaisuuden näkymät kirkkaana mielessä

Harri Halisen suosikkipaikka työmaalla on pääaula.

– Aina kun käyn työmaalla, kävelen pääaulan kautta ja jään ihailemaan maisemia. Se on vaikuttava paikka, joka inspiroi joka kerta.

Jos Harri saisi valita yhden supervoiman työnsä tehostamiseksi, hän haluaisi kyvyn, jolla ihmiset näkisivät hänen päässään pyörivät ajatukset.

– Haluaisin, että kaikki näkisivät, kuinka yhteistyöllä, luottamuksella ja epäitsekkyydellä pääsemme huikeisiin suorituksiin. Meillä on käsissämme ainutlaatuinen mahdollisuus muuttaa toimintaamme entistä paremmaksi ja palvella alueemme ihmisiä vieläkin paremmin.

Kanta-Hämeen uusi sairaala ei ole pelkästään rakennus – se on suuri harppaus kohti modernia ja asiakaslähtöistä terveydenhuoltoa, jossa niin asiakkaat kuin ammattilaisetkin voivat tuntea olevansa hyvissä käsissä.